23948sdkhjf

Kjetting: Vet du hva som er påbudt nå?

Sjåførene er positive til at vegvesenet sjekker utstyret, og kontrollørene melder om at det står bedre til i år enn tidligere.

Nå har Statens Vegvesen et ekstra fokus på at vogntogene er riktig utstyrt for vinteren.

Fra og med 1. november skal alle vogntog ha med minst sju kjettinger hvis motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. Dersom motorvognen i et vogntog har enkle hjul på drivakselen, eller bruker dobbeltkjetting, skal det medbringes minst fem kjettinger. Dobbeltkjetting er kjetting som dekker begge hjulene i en tvillingmontering.

- Viktig med god oppfølging

Espen Martinsen, daglig leder hos Partifrakt i Larvik, sier at de legger stor vekt på å informere sine sjåfører og utstyre vogntogene sine etter gjeldende regler.

- Vi har en gjennomgang av den enkelte bil med sjåføren, slik at vi vet at alt er på plass. Gjennom vårt kvalitetssikringsprogram har vi minimum to sjåførmøter per år hvor det blir informert om nye lover og regler. Det er viktig med god oppfølgning, for vi blir alltid kontrollert, sier Martinsen.

Tom Pettersen hos Oldenburger Transport sier de har handlet inn over 1200 kilo med norsk piggkjetting.

- Vi kjører en liten «kjettingpåleggelse skole» her. Alle sjåførene må legge på en kjetting på plassen her – under instruksjon, slik at de vet hvordan det skal gjøres. Vi har også brukt sommer og høst på å få så mange som mulig ut i distriktet, slik at de blir så lokalkjent som mulig. Jeg tror vel aldri vi blir godt nok forberedt, men vi har forsøkt å informere så godt som mulig og utstyre bilene så bra det går, sier Pettersen.

Bra nivå på utstyret

I fjor opplevde kontrollørene i Statens vegvesen at en god del sjåfører kjørte uten å ha med kjettinger, men i år har det vært ganske bra.

- Det er alltid noen som er trege med å få lagt inn kjettinger i kassene på bilen. Vi ser daglig at noen ikke har med det de skal, men ut fra det antallet vi kontrollerer så er det bra, sier kontrollør Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Han legger til at noen av sjåførene som drar ulike hengere av og til har med seg kjetting som ikke passer til hengeren.

- Det kan godt være at de har med de syv kjettingene som de skal, men hvis de ikke passer til alle hjulene så får de et gebyr av oss, sier Rogneby.

Nå er også de fleste utenlandske sjåfører godt utrustet, men det finnes unntak.

- Det kan være sjåfører som er i Norge for første gang og ikke vet om de kravene vi har her, sier Rogneby.

Glad for kontrollene

Tungt.no har spurt noen av sjåførene om hva de synes om at vegvesenet nå passer ekstra på.

- Jeg synes det er veldig bra at det er et fokus på kjetting nå. Tommelen opp til Statens vegvesen og politiet for dette. Vi opplever alt for mange vogntog som kjører rundt med feil dekk og kjettinger. Kanskje særlig utenlandske vogntog, men også noen norske, sier Malin Skistad fra Osterøy utenfor Bergen.

Kine Nordlien Hagen fra Tretten i Gudbrandsdalen deler Skistad sitt syn på saken.

- Det er ikke hver dag man har bruk for syv kjettinger på et vogntog, men det kan jo faktisk skje at man trenger alle. Fokuset på dette gjør jo at andre som ferdes på veien kan være trygge på at det de møter er riktig skodd, sier Hagen.

Bjørn Tore Larsen fra Fall ved Randsfjorden har sjelden lagt på kjettinger selv, men han er også veldig positiv til at vogntogene nå blir kontrollert.

- Dette er jo bare kjempebra. Da blir vi jo kanskje kvitt noen useriøse aktører langs veien, sier Larsen.

Kjetting-salget

Tungt.no har spurt Ingunn L. Flom, daglig leder ved Flom Kjetting AS, om hva som skjer på kjettingmarkedet?

- Hvordan er salget av kjettinger for denne gruppen i år mot tidligere år?

- Vi merker at det dessverre ikke er så mye vinter i landet ennå, så med 15 grader og sol som det er utenfor kontoret her nå så kunne salget vært bedre. Men, vi er ganske godt fornøyde på tross av dette, sier Ingunn.

- På hvilket tidspunkt på året er det flest som kjøper kjettinger?

- Hovedsalget av kjetting hos oss er i november. Det kommer også an på når vinteren kommer. Når snøen faller «eksploderer» salget hos oss, sier Ingunn.

- Er det noe nytt på markedet i år?

- Ja! Vi kommer med ny og forbedret utgave av Blåmann-kjettingen i år. Blåmann er markedets mest solgte transportkjetting, og den er fra og med denne høsten produsert her hjemme i Norge. I tillegg har den blitt forsterket med en ekstra herde-metode vi har kalt Blåmann-herding. Dette gjør kjettingen enda mer slitesterk enn tidligere, som gjør at man kan kjøre enda lenger før den slites ut. I tillegg har vi laget en helt ny universalkjetting som vi har lansert i år. Den heter Blåmann Universal, forteller Ingunn.

Dette er reglene: Kjettinger på tungbil

Kjører du et kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kilo må du ha med kjetting dersom du skal kjøre på veger med snø og is.

I perioden det er krav om 5 mm mønsterdybde, skal kjettinger være med, uavhengig av føreforholdene. Kjettingene må være tilpasset hjulene på kjøretøyet og til enhver tid gi kontakt mellom kjetting og veibane. De skal være laget av metall/stål, være egnet for føreforholdene og tåle påkjenningen.

Motorvogn med tillatt totalvekt over 3 500 kg, må ha med minst tre kjettinger

  • En tilpasset forhjul
  • To tilpasset drivhjul

Dette gjelder likevel ikke bobil med tillatt totalvekt mellom 3 500 kg og 7 500 kg.

Vogntog (motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3 500 kg) må ha med minst sju kjettinger hvis motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.

  • En tilpasset motorvognenes forhjul
  • Fire tilpasset motorvognens drivhjul
  • To tilpasset tilhengerens hjul

Dersom motorvognen i et vogntog har enkle hjul på drivakselen, eller bruker dobbeltkjetting, skal det medbringes minst fem kjettinger. Dobbeltkjetting er kjetting som dekker begge hjulene i en tvillingmontering.

En tilpasset motorvognenes forhjul

To tilpasset motorvognens drivhjul

To tilpasset tilhengerens hjul

For motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene, erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.

Kilde: Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063