23948sdkhjf

- Volvo vil være markedsledende innen to år

Bjørn-Inge Haugan (49) ble innviet i lastebilverdenen så sent som i 2019. Nå er han en av spydspissene i Volvo Norges nye ledergruppe og har allerede satt seg et hårete mål.

LASTEBILBRANSJEN:

Denne høsten har Volvokaravanen rullet langs veiene, både nord og sør i landet. I verktøyskapene har det ligget både kjettinger og smittevernutstyr. Årets storsatsing ble avsluttet på Gardermoen så sent som 14. november.

Hovedmålet er klart: Nå vil de tette gapet mellom Volvo og Scania på salgslistene. Salgsstatistikken så langt i år, viser at Scania fortsatt leder komfortabelt.

- Så hva er Volvos strategi?

- Volvo har ikke gjort salgsjobben godt nok de siste to årene. Det er åpenbart. Nå vil vi sette fokus på de tingene som handler om å vinne tilbake sjåførene, svarer Haugan.

- Hva blir hovedfokuset fremover?

- Det er veldig enkelt. Vi skal tilbake og bli nummer en på lastebil i Norge. Vi har nå fire nye modeller, noe Scania har hatt fordel av å ha de siste årene. Nye biler, pluss at vi vil være mer ute, vil være nøkkelen for å nå det målet.

Nå skal vi først og fremst få opp entusiasmen i organisasjonen. Vi har tatt noen grep med tanke på å være tettere på forhandlerne våre. Uten dem får vi ikke dette til. Sammen skal vi få tilbake tilliten ute hos kundene.

- Hvor viktig er det for Volvo å bli markedsleder?

- For Volvo sentralt er det viktig og for Volvo Norge er det viktig, og vi skal bli det i løpet av maks to år. I 2022 skal Volvo være tilbake på toppen. Kanskje før også.

- Volvo Norge skal altså ut og besøke kunder i tiden som kommer?

- Vi vil lytte mer og håper mer å kunne tilby de riktige produktene. En av våre verdier er å være rådgiver for kunden. I det ligger det også at vi må tørre å utfordre kunden. Vi må være i øyehøyde med sjåføren og forstå hans hverdag, for å være en best mulig rådgiver, erkjenner Haugan.

- Scania kom nylig med ny 770-motor. Kommer Volvo til å svare med en enda større motor?

- Ja, det tror jeg (sier han med et glimt i øyet, red.anm.). Uten å gå i detalj, så har vi en kortsiktig plan, for å komme tilbake til toppen og for å gjøre noe akkurat her og nå. Vi har også en langsiktig plan, for å forbli på toppen når vi er tilbake der vi skal være. Vi skal vise hvem vi er. Så får vi se om vi klarer å gjøre det bedre enn Scania.

Hele intervjuet med Bjørn-Inge Haugan står å lese i novemberutgaven av TransportMagasinet, som er i salg nå. Løp og kjøp.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

1.29