23948sdkhjf

Biodiesel under angrep i offentlige innkjøp

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) mener at dagens regelverk og biodrivstoff gjør offentlige transportkjøp dyrere uten å gi klimaeffekt. Endringer er varslet.

TRANSPORTØKONOMI:

Nå bør alle som kjøper inn litt større kvanta diesel følge med fremover.

Den såkalte drivstoffmatrisen med "miljøvekting" av de forskjellige drivstoffene ved offentlige anbud er foreslått endret.

Enten man kjører for det offentlige eller ei, vil dette påvirke markedet.

Endringene innebærer at elektrisk fremdrift (batteri eller hydrogen) får full score i anbudene, biogass får halv vekting, mens biodiesel, etanol etc. rangeres på linje med fossildiesel og naturgass.

Konklusjonen til DFØ, med hjelp av Miljødirektoratet, er nemlig at med dagens oppdaterte regelverk, koster biodiesel de offentlige transportkjøperne ekstra penger uten at det gir noen reell klimaeffekt.

Hva sa?

Jo, biodrivstoff, som HVO for eksempel, er en morsom greie. Gitt at alle forutsetninger er innfridd, er biodrivstoff et bidrag til sunnere klimaregnskap. Det kan ikke betviles.

Og hadde vi alle kjørt på HVO, da hadde alle klima og de fleste forurensingsproblemer knyttet til drivstoff vært løst. Da hadde vi ikke engan trengt å utvikle elektriske lastebiler eller hydrogenlastebiler eller annet mikk. Verden hadde vært et mye bedre sted.

Saken er imidlertid at det ikke finnes HVO nok til alle. Ergo blir HVOen ettertraktet, fordi brukeren kan sole seg i miljøglansen, i tillegg til at den allerede er dyrere enn alminnelig diesel å produsere.

Da blir det et spørsmål om hvordan fordele denne begrensede mengden HVO. Det enkleste er selvsagt å la det være opp til markedskreftene, slik at de som vil "betale seg grønne" kan får lov til det.

Offentlige innkjøp, som er den desidert største innkjøperen i Norge, er på sin side underlagt krav til ikke bare å gi oss innbyggere mest mulig for pengene, innkjøpene skal også stimulere til en god utvikling i samfunnet, ikke minst på miljøsiden.

Ergo vektes miljøvennlige drivstoff høyere i offentlige anbud enn tradisjonell diesel og naturgass. Altså betaler det norske samfunnet litt ekstra for å trekke i klimavennlig retning - og det er de fleste enige i at er smart, samtidig som vi alle følere oss litt grønnere på bussen.

Meeeen... så kommer det andre reguleringer inn i bildet også da. Blant annet veibruksavgifter på flytende biodrivstoff fra 1. juli i år - og økt omsetningskrav til drivstoffleverandørene fra 2021.

Konklusjonen til DFØ og Miljødirektoratet når denne cocktailen er fordøyd, er altså at biodieselen i de offentlig anskaffelsene blir uten reell klimaeffekt. Poenget er at drivstoffleverandørene får regnet dette inn i sine omsetningskrav i stedet for at kravet stimulerer til økt biodrivstoff ved innblanding fordelt på oss alle.

Les utdypende begrunnelse fra DFØ her.

Det er mange runder med logikk og internfakturering i disse argumentene, som nok kan og vil bli pillet på - NHO Transport har for eksempel gått rett i harnisk of skriver "Uforståelig helomvending i offentlige innkjøpsråd".

Men i bunn og grunn handler det om at den HVOen som finnes blir jevnere fordelt ut på alle i stedet for at noen blir ekstra grønnvasket gjennom vel avanserte klimaregnestykker.

Og så da?

Hvordan dette slår ut for alle som nå har lagt inn et ekstra miljøgir med HVO i drivstoffavtaler, biler og profilering er ikke godt å si. Det blir litt sånn:

"Du kjører på biodiesel, ja? Du må ikke komme her og tro at du scorer poeng på det!".

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094