23948sdkhjf

Flott sak fra Veteranlastebilen: Mælum Transport har fått ny bil

Hva sier du når det kommer en kar og spør om du vil kjøpe tilbake bilen du og din far kjøpte ny på slutten av 60-tallet? Kristian Mælum fra Fåberg sa ja med en gang. Det betydde at han også tok på seg mye arbeid, men nå er Scania’en fra 1969 så god som ny igjen.

FRA VETERANLASTEBILEN:

- Det var min far Birger Mælum og jeg som kjøpte denne 69-modellen ny.

Vi brukte den i tømmerkjøring om vinteren og som tippbil om sommeren. I 1977 ble bilen solgt til Jardar Engen på Biri. Jeg tror han hadde den i fire år, deretter var den hos Snipstad på Lena i rundt 15 år.

Fra 1999 til 2016 var bilen eid av Johnny Askevold på Biri. Det var han som spurte om jeg ville kjøpe den igjen, forteller Kristian Mælum da vi kommer på besøk for å se nærmere på hans fine L80.

– Men det var jo helt tilfeldig at bilen kom tilbake hit, jeg hadde ikke tenkt å spore den opp, innrømmer Kristian. Nå er han imidlertid svært fornøyd med at bilen er restaurert og kan brukes på veterantreff.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Veteranlastebilen nr 03 2020. Veteranlastebilen får du kun i abonnement - KLIKK HER for å bladet rett hjem.

Meiller tipp

Lastebilen er en L80S46, som ble førstegangsregistrert 27. mai 1969. Kjennemerket var det samme som i dag – E-10567 – men i mellomtiden har bilen hatt HS-skilter.

- Bilen ble levert med påbygg fra Auto Tipp på Otta. De monterte en 10-tonns Meiller-tipp som fortsatt sitter der. Bilen var ensfarget grå da vi fikk den, men i 1972 ble den lakkert gul og paprikarød. Når den kom tilbake hit i 2016 var den blå. Nå er den lakkert i det fargeskjemaet vi innførte i 1973 – grønn og Scania-grå, forklarer Kristian.

Han brukte tre år på restaureringen og har gjort praktisk talt alt selv. Resultatet er blitt imponerende, med korrekte detaljer og riktig finish. Sveising av rustne skjermer var vinterarbeid innendørs, mens bygging av nytt lasteplan, sparkling og lakkering for det meste ble gjort under et presenningtak ute.

Motor og gir er ikke rørt – bilen har jo «bare» rullet 330 000 km. Opptrekking av hytta ble utført av Hamar Salmakerverksted, et arbeid som Kristian er svært fornøyd med. Hamar Salmakerverksted er ikke akkurat nybegynnere heller, de har holdt på siden 1946.

Lang lastebilerfaring

Kristian Mælum er også fra 1940-tallet, han ble født i 1943. Kristian vokste opp med lastebiler og transport. Far Birger startet med to mindre Ford V8 lastebiler på 30-tallet. De bilene mistet han under krigen, men fikk en Austin K som erstatning etter krigen. Med den bilen begynte han med tømmerkjøring i 1948. I 1951 ble det kjøpt en ny Austin K2 hos Lillehammer Motorcentral. – Da far kjøpte den bilen, syntes han det var for dyrt å betale 1100 kroner ekstra for 2-speed, men han angret mye på det etterpå, sier Kristian.

I 1954 ble det anskaffet en Mercedes-Benz 4x4. Så ble det kjøpt en ny Chevrolet hos P.T. Helleberg på Lillehammer i 1957, fulgt av fire Mercedes-Benz i perioden 1960-65. Den første Scania’en, en 1957 L51, ble kjøpt brukt fra Lillehammer Dampsag. Det ble også kjøpt en brukt L55 tippbil.

- Fra siste del av 60-tallet gikk vi over til å kjøpe nye Scania, som ble handlet hos Fron Diesel på Harpefoss, den første var en L56. Til sammen har vi hatt 20 Scania, pluss tre brukte Volvo, forteller Kristian. Det har hele tiden gått i tømmerkjøring og tippkjøring. Den siste nye tømmerbilen ble kjøpt i 2006 og i 2010 var det slutt med den delen av virksomheten.

Siden Mælum-eiendommen ligger inntil Gausdalsvegen, startet Birger også med bensinsalg i 1949. Først med jernfat og en enkel pumpe, senere ble det tre Mobil-pumper, men i 1981 ble stasjonen nedlagt.

Birger døde i 1979, bare 62 år gammel. Kristian drev transportfirmaet videre, fra 1990 under navnet Mælum Transport AS. Da virksomheten var på sitt største, hadde han syv mann i arbeid, blant annet med kjøring av all masse til utbyggingen av Hunderfossen Familiepark. Tømmerkjøring foregikk med tre biler på det meste.

Før OL i 1994 var det svært stor aktivitet med tippbiler i Lillehammer-distriktet, men deretter ble det stille. Kristian begynte isteden å kjøre for Lillestrøm Transportsentral, et engasjement som varte i 22 år.

Kjørte moskus til Sverige

I løpet av alle årene med lastebiltransport har det blitt mange opplevelser. Ikke minst tømmerkjøringa har budt på dramatikk, med velt, utforkjøringer og krevende bergingsaksjoner når underlaget sviktet. Men personskader har man heldigvis unngått.

Et av de mest spesielle transportoppdragene Kristian har hatt, skjedde i 1979. En utstøtt moskusokse fra Dovre hadde vandret langt utenfor reservatet og måtte omplasseres. Tilbake til Dovre kunne den ikke, men det ble ordnet slik at den svenske dyreparken i Höör kunne ta imot moskusen. Den ble bedøvet og lagt i en stor trekasse. Avtalen var at en veterinær skulle sjekke dyret i Arvika. Da Kristian kom dit sent på kvelden, hadde oksen våknet. Turen fortsatte videre til Skåne. Sikkert den eneste moskusen som har vært på langtur med en Scania LS110!

Istedenfor å kjøre moskus, har Kristian deltatt på flere veteranarrangementer med sin nyrestaurerte Scania siden bilen ble ferdig. Da har han ofte selskap av Anders Kampen (72), som startet som sjåfør hos Mælum i 1967. Det er med andre ord mye erfaring samlet når disse karene setter seg inn i hytta på 69-modellen og legger i vei.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Veteranlastebilen nr 03 2020. Veteranlastebilen får du kun i abonnement - KLIKK HER for å bladet rett hjem.

Artikkelen er en del av vårt tema om TransportMagasinet PLUSS.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062