23948sdkhjf

90 Entreprenører på 9 kontrakter

Nesten 90 utenlandske og norske entreprenører interesserte i E18 Vestkorridoren.

På fredag holdt Statens vegvesen informasjonsmøte på Teams om entrepriser og kontrakter på E18 Vestkorridoren. En uke før påmeldingsfristen hadde i overkant av 200 representanter fra norske og utenlandske entreprenører og rådgivere meldt sin interesse.

17,4 milliarder kroner

Prosjektet E18 Lysaker – Ramstadsletta er første byggetrinn på Vestkorridoren som strekker seg fra Lysaker i Bærum til Drengsrud i Asker.

Lysaker - Ramstadsletta har en kostnadsramme på 17,4 milliard kroner og omfatter blant annet 4,4 km ny E18 (halvparten i tunnel), 12.6 km ny gang- og sykkelveg, 8,7 km nye lokalveger samt Gjønnestunnelen og Vestre lenke til Fornebu.

Ni entrepriser

E18 Lysaker - Ramstadsletta er inndelt i ni entrepriser. To av disse er forberedende arbeider, hvorav den første av dem, forberedende arbeider på Ramstadsletta er startet (se under).

Hovedentreprisene Fornebu-Strand, Strand – Fornebu samt Gjønnestunnelen gjennomføres som totalentrepriser. Det er også en egen entreprise for Lysaker kollektivterminal, samt entreprise for automasjon og entreprise/rammeavtale for støytiltak.

Satt av 415 millioner i 2021

Anleggsarbeidet ble satt i gang 03. november av samferdselsminister Hareide og finansminister Sanner, og prosjektet skal etter planen stå ferdig i 2027/2028.

– I 2021 har vi satt av 415 millioner kroner til ny E18. Jeg har jobbet for ny E18 i 20 år, og ser frem til å være med på denne markeringen, sier finansminister Sanner.

Prosjektfakta

Lysaker–Ramstadsletta er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.126