23948sdkhjf

Hybrid-flåten har gått over tre millioner timer i Europa

Komatsu Europe feirer 1000 hybrid gravemaskiner produsert i Storbritannia for det europeiske markedet.

På Komatsu sin fabrikk i Newcastle er det nå produsert over 1000 hybrid-modellerav beltegravere for det europeiske markedet. Etter over 20 år med utvikling, 3 generasjoner maskiner og 9 års salg, har Komatsu hybrid-maskiner godt over 3 millioner driftstimer i Europa.

Den originale 21 tonns HB215 og den nyere 38 tonns HB365 blir ofte omtalt som kostnadseffektive alternativer til konvensjonelle hydrauliske gravemaskiner hos entreprenørene.

Akkumulert besparelse

I følge produsenten oppnår maskinene en gjennomsnittlig drivstoffbesparelse på > 20% , i forhold til konvensjonelle hydrauliske gravemaskine.

Siden dette er fullvoksne beltegravere blir tallene ekstra interessante, og bortimot oppsiktsvekkende når man regner det ut for hele Europa-flåten:

- Spart over 11 millioner liter drivstoff

- Redusert kundenes drivstoffregninger med mer enn 11 millioner euro

- Redusert CO2-utslipp med mer enn 28.000 tonn.

- 28.000 tonn CO2-utslippsreduksjon er mer enn den samlede vekten til de 1000 hybridgraverne som selges i Europa!

(Tallene er fra Komatsu)

Hva og hvordan? En Komatsu hybridgraver bruker to energikilder.

Hydraulisk energi driver bom og stikke, samt beltemotorene for fremdrift. Elektrisk energi driver svingen av overvognen.

Den elektriske energien som kreves for å svinge overvognen er gjenvunnet kinetisk energi når svingbevegelsen av overvognen bremses, eller produsert av en elektrisk generator-motor som sitter mellom motoren og hydraulikkpumpen.

Mens teknologien som brukes i en hybridgraver er avansert, er implementeringen av teknologien enkel:

1. Elektrisk generator-motor mellom motoren og hydraulikkpumpen

2. Elektrisk svingmotor-generator

3. Inverter og ultra-kondensator

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.14