23948sdkhjf

Flere E39-prosjekt klare for bygging

Med store kostnadskutt, god framdrift i planleggingsarbeidet, og plass på Statens vegvesen sitt innspill til Nasjonal transportplan, går mange E39-prosjekt i Møre og Romsdal ei spennende tid i møte.

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet leverte Statens vegvesen 15. oktober sitt innspill til hvilke prosjekt som bør bli prioritert i Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033.

Fjordkryssingene – første forprosjekt snart ut på anbud

Sentralt i arbeidet med ny E39 i Møre og Romsdal er kryssinga av Sulafjorden (Hafast) og Halsafjorden, som Statens vegvesen anbefaler å fortsette planlegging av. Sammen med sterke eksterne fagmiljø har det til nå vært gjort et omfattende arbeid med kartlegging og utvikling av ny teknologi i de to prosjekta. Formålet er å utvikle trygge løsninger til lavest mulig kostnad. Nå skal forprosjektet for utgreiing av ulike brukonsept lyses ut.

Halverer reisetida Ålesund-Molde – kan starte bygging i 2023

Statens vegvesen ønsker også oppstart på E39 Ålesund – Molde. Det er et viktig prosjekt som binder sammen store bo – og arbeidsmarkeder i Møre og Romsdal. Prosjektet omfatter både kryssing av Romsdalsfjorden og bedre veier på land, som samla sett vil gi tryggere vei og halvert reisetid – ned til en time - mellom Ålesund og Molde. Statens vegvesen har redusert kostnaden med ca 40 prosent. Estimert kostnad er nå 24,3 milliarder kroner (2021-kr).

- Vi kan være klare til å sette spaden i jorda allerede i 2023. Med denne framdriftsplanen kan heile E39 Ålesund-Molde stå ferdig i løpet av 2029 – forutsatt prioritering i NTP og videre planlegging i samarbeid med kommunene, seier Nesje.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.125