23948sdkhjf

El-graver-pilot for Kina

5-tonneren EC55 er utviklet for Kina og skal snart ut på kundetester.

Det er anleggsmessetid i Kina, da er det selvsagt god timing å lansere politisk korrekte maskinnyheter for Kina. Volvo CEs EC55-Electric er en 5,5 tonns elektrisk beltegraver utviklet spesifikt for det kinesiske markedet. Det er også første gang Volvo lanserer et produkt på konseptstadiet i Kina, i tillegg til at den er klar for kundetesting.

Kina er det største markedet på e-mobilitet globalt og det vokser hurtig. I tillegg er det kort vei til kinesisk produserte e-komponenter. Dermed skal vi ikke bli overrasket om det kommer flere slike nyheter herfra fremover.

Maskinen er blitt designet og bygget på Volvo-fabrikken i Jinan i Kina.

Den er basert på sin diesel-slektning, EC55D og skal klare enda bedre ytelser i tillegg til fordelene med lavt støybilde og null utslipp. Energi-kostnadene skal være 50 prosent lavere og man har mindre vedlikehold, det gir lavere TCO og høyere uptime, skriver Volvo CE.

To lithium-batteripakker på 350 Volt, tilpasset den kinesiske standarden, og en ladeløsning skal gjøre det mulig med en "plug and play"-løsning for kundene.

4,5 timers drift

På en lading skal maskinen kunne brukes på typiske oppgaver i 4,5 timer kontinuerlig. Om den hurtiglades en time i lunsjen, kan man si at den har driftstid på 9 timer, skriver Volvo.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.141