23948sdkhjf

Kjørt: Ford Ranger Thunder: Godt raffinert og gjennomarbeidet

Det er en godt rafinert og gjennomarbeidet pickup vi kjører i høstregnet denne gangen, helt på toppen av registreringsstatistikken er den også.

Ford Ranger i dagens form, tredje generasjon med facelift, kom i 2015, mens tredje generasjon kom i 2011. Det er en godt rafinert og gjennomarbeidet pickup vi kjører i høstregnet denne gangen, helt på toppen av registreringsstatistikken er den også. Godt hjulpet selvsagt, av at to konkurrentene, er i generasjonsskfite (Amarok og D-Max).

Ny Ranger i 2022?

Når neste Ranger-generasjon blir lansert vet vi ennå ikke, annet en at alliansen mellom Ford og Volkswagen, skal markedslansere en pickup for begge selskapene så tidlig som 2022. Dermed kan det se ut som dette blir den siste generasjonen/faceliften av Ranger som vi kjenner den i dag.

Begrenset tordenversjon

Thunder-versjonen produseres uansett bare i 4500 eksemplarer, og så langt er 250 av disse merket med "to Norway". Men informasjonsdirektør Anne Sønsteby opplyser om at de forsøker å få flere da etterspørlesen er større enn dette. I bunn og grunn er dette en Wildtrack-versjon med kulere klær og etter noen dager med Ranger Thunder er inntrykket godt. Alt sitter som det skal, ikke minst sitter du meget bra i et godt sete med et godt multifunkjosnsratt. Komforten er en av klassens beste og og god lydisolering hjelper ytterligere.

Rød tråd

Thunder-versjonen har røde sømmer i interiøret, som ellers er det samme som på Wildtrack-versjonen. Her er "Thunder" brodert i setene, innsteget har en opplyst Ranger-logo og materialvalget synes vi er svært trivelig, nesten litt premium over det, til å være i en pickup. På utsiden kjenner du igjen Thunder med egen grill med rødt innlegg, sorte fargedetaljer på grill, skidplate, logo med 3d-effekt, sort alu-rulledeksel, rød streike på sportsbøyle og egne 18-tommere. Pakka liker vi godt og her får du ferdig spekket pickup.

Bestselger

Til og med oktober var det registrert 836 Ford Ranger i Norge og modellen har vært den mestseslgende pickupen så langt i år.

Salget i Norge fordeler seg i følge Ford Norge sånn ca slik; Ranger Wildtrack med 35%, Ranger Raptor med 25%, Ranger Limited med 20%, Ranger Thunder med 15% og Ranger XLT med 5% av salget.

Motor og Automat

Motoren til Ranger har vi gitt skryt før, den er klassens mest kultiverte 2-liters diesel og med tvillingturbo blir det så og si ikke noe turbolag. De 213 hestekreftene og 500 newtonmeterne passer godt til automaten på 10 trinn som den har fått fra sine amerikanske søsken. Den sjalter kjapt som en dobbelclutch og fordelerer kreftene godt på lavt turtal.

Understell

Godt dempet og godt balansert understell har Ford virkelig fått til. Om du kjører på hullete grusvei virker det som om du har last på planet, altså den er mye mykere og finere over ujevnhetene enn en ulastet pickup "burde" være. På svingete landevei oppfører den seg nesten som en personbil, men du merker så klart at det er en pickup likevel.

Prisen starter på 540.000, mens denne havner på 601.000 fordi den har motor- og kupevarmer med fjernkontroll, hengerfeste og sea grey metallic lakk. Her burde selvsagt hengerfeste vært med i utstyrspakka synes vi, det er jo tross alt en pickup.

Ford Ranger Thunder:

Motor: 2.0L Ford EcoBlue
Utslippsklasse: Euro 6.2
Effekt: 213 hk ved 3750 0/min
Moment: 500 Nm ved 1500 - 2000 o/min
0-100 km/t: 9 sek
CO2-utslipp: 205 g/km
Toppfart: 180 km/t
Forbruk: 0,78 - 0,93 l/mil
Nyttelast: m pass. 961
Tilhengervekt: 3500 kg
Egenvekt m fører: 2309 kg
Tillatt vogntogvekt: 6000 kg
Bredde: 186 cm
Lengde: 528 cm
Høyde: 181 cm
Pris fra: 540.000 inkl mva
Pris kjørt: 601.200 inkl mva

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.172