23948sdkhjf

Kynningsrud med verdens første elektriske beltekran

Kynningsrud Nordic Crane har tatt i bruk en Liebherr LR 1250 Unplugged – verdens første fullelektriske beltekran med en løftekapasitet på 250 tonn.

– Dette er en stor dag for oss. Å være en pådriver i utviklingen av en mer miljøvennlig bransje synes vi er utrolig spennende, sa daglig leder i Kynningsrud Nordic Crane AS, Eirik Kynningsrud i forbindelse med at kranen ble offisielt innviet av Ingjerd Schou, Stortingets femte visepresident, på mandag. Da hadde den allerede vært i drift en ukes tid på byggeplassen til Backe Romerike på Lørenskog.

En revolusjon

I en pressemelding skriver selskapet at deres nye Liebherr 1250.1 Unplugged er en liten revolusjon og setter standarden for hvordan fremtiden skal se ut. Beltekranen, som skal erstatte dieseldrevne kraner, kan opereres både med og uten strømkabel koblet til strømnettverket. Når kranen er tilkoblet med kabel, vil ikke føreren møte noen ytelsesbegrensninger i forhold til en dieseldrevet versjon.

Kostnadseffektiv

– Unplugged-versjonen er kostnadseffektiv, nærmest lydløs og mye mer miljøvennlig enn forgjengerne. Rent driftsmessig er det ingen forskjeller når det gjelder bomkombinasjoner og dimensjoner på diesel- og batteriversjonen, sier Eirik Kynningsrud.

Basert på analyser av eksisterende LR 1250-kraner i løpet 10.000 arbeidsdager, så vil batterikapasitet, i kombinasjon med en 40 kW strømforsyning, dekke alt av arbeidet de undersøkte arbeidsdagene – sammenliknet med kraner på fossilt brennstoff.

Når beltekranen jobber helt frakoblet, holder batterikapasiteten i fire timer. Den kan da forflytte seg 650 meter og heise bom. Ladetiden er på 4,5 timer på 63A og 2,25 timer på 125A. Kranen er konstruert på en måte som gjør at man kan jobbe i hele -25 grader, uten at effekten på batteriet svekkes.

– I tillegg til miljøaspektet er det viktig for oss at den elektriske kranen har samme «arbeidskapasitet» som en vanlig fossildrevet kran. Tenker man miljø, er det estimert at den under en driftstid på 10.000 timer, «sparer» 70.000 liter med diesel og 180.000 kg CO2. Batteriet er også 95 prosent resirkulerbart, avslutter Erik Kynningsrud.

Ingjerd Schou stod for den offisielle innvielsen. Stående fra venstre: styreleder Harald Kynningsrud og daglig leder Eirik Kynningsrud fra Kynningsrud Nordic Crane og Thomas Bohlin, daglig leder i Liebherr-leverandøren Ing. Hans P. Øen AS. Bak spakene sitter kranfører Elmer Kildal. Foto: Kynningsrud

Kilde: Kynningsrud Nordic Crane

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079