23948sdkhjf

Konecranes går elektrisk

Konecranes lanserer sine første gaffeltrucker med en helelektrisk drivlinje. Den nye E-VER-serien består foreløpig av modeller med løftekapasitet fra 10 til 18 tonn.

Helt siden daværende Silverdalens Mekaniska Verkstad (SMV) lanserte sin første truck for 61 år siden har produsenten i svenske Markaryd vært en ledende leverandør av kraftige, fleksible og pålitelige trucker til kunder i hele verden. Etter å ha blitt kjøpt opp av finske KCI Konecranes i 2004 skiftet SMV Lifttrucks navn til Konecranes Lifttrucks og SMV blir i dag kun brukt i modellbenevnelsen på sine mange ulike dieseldrevne trucktyper og på deres hybrid reach stacker som for øvrig var verdens første av sitt slag da den ble lansert for syv år siden.

Kutter driftskostnadene med opptil 70 prosent

– Elektrisk drevet løfteteknologi er veletablert hos Konecranes, men nå har vi tenkt nytt og løftet elektrifisering til et enda høyere nivå, sier Lisa Martinsson, senior prosjektleder som leder bedriftens utviklingsprogram av elektriske trucker.

Sammenlignet med standard dieselmotorer, hevder Konecranes at deres E-VER kutter driftskostnadene med opptil 70 prosent. Årsaken er naturligvis at elektriske gaffeltruck trenger mindre tid og penger til vedlikehold fordi de har konvensjonelle elektriske moduler og få bevegelige deler. Uten varme og med mindre vibrasjon varer komponentene lenger.

Det godt beskyttede Litium-ion-batteriet driver truckens to motorer er fulladet innen bare 45 minutter. Når trucken bremser, er bremseenergien med å øke batterikapasiteten.

Sammenlignet med standard dieselmotorer, hevder Konecranes at deres E-VER kutter driftskostnadene med opptil 70 prosent. Foto: Konecranes

Kraftig og lett manøvrerbar

Konecranes opplyser at E-VER både er kraftig og lett å manøvrere, og drives på en motor som er mer effektiv enn en dieselmotor. Jevnere bevegelser og raskere akselerasjon gjør at føreren kan konsentrere seg på sikker og effektiv flytting av lasten. Førerhytten tillater fri og uhindret utsikt over arbeidsområdet og har en ergonomisk konsoll med et skarpt, grafisk display som skal gi god oversikt og enkel styring av trucken.

Tilkoblet

Konecranes E-VER er også en smart og tilkoblet truck. Produsentens Truconnect fjernovervåkning følger med på batteristatus, energiforbruk og energigenerering. Kundeportalen yourkonecranes.com samler og kombinerer all denne informasjonen på ett sted, beregner nøkkelparametere for administrasjon og drift, visualiserer data og trender for å overvåke og ha kontroll på truckens yteevne, produktivitet, sikkerhet og påvirkning på miljøet.

Konecranes opplyser at deres nye IoT-plattform er utviklet for å støtte kjøretøy-til-alt-kommunikasjonen, det vil si direkte datastrømming fra trucken til alle systemer den samarbeider med. IoT-plattformen gjør det også enkelt for kunden å overvåke, styre og analysere sin flåte av løftetrucker, samt optimalisere deres operasjon.

Selges foreløpig av både N.C. Nielsen og Brubakken

Tidligere i høst ble det kjent at den store danske truckaktøren N.C. Nielsen er blitt forhandler for Konecranes Lift Trucks i hele Skandinavia. Den langvarige distribusjonsavtalen som Konecranes har hatt med Brubakken er i skrivende stund formelt ikke sagt opp og merket er derfor inntil videre representert gjennom to selskaper. Både N.C. Nielsen og Brubakken er imidlertid klare på at det kun er i en overgangsperiode, men ingen av partene vil ikke si noe om hvor lang denne perioden vil bli. Brubakken har tidligere uttalt at de uansett vil være i dette markedet og vil snart offentliggjøre en nyhet om dette.

Opphav og kilder: Konecranes

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062