23948sdkhjf

Lansert: CVT-transmisjonen kan spare 30 prosent

Hyundai Construction Equipment introduserer hjullasteren HL975A CVT, den første Hyundai-modellen med kontinuerlig variabel transmisjon (CVT).

- Denne er aktuell for Norge, og vi håper å få en demomaskin fra Hyundai tidlig neste år, forteller Finn Thrane Johansen, daglig leder i EMSG Norge AS.

Maskinen som veier rundt 26-27 tonn med CVT transmisjon får type tung industri som pukk/grus/flis og avfall som typiske bruksområder.

- Masse power med ca 30 prosent lavere forbruk enn standard hjullaster, legger han til.

Fakta Hyundai HL975 CVT:
Motor: Optimized Stage V Cummins X12
Maks effekt: 381HK (284kW) ved 1,800rpm
Operativ vekt: 25,5 tonn
Skuffevolum: 4,6 - 5,2 m³

Ved å kombinere fordelene med en tradisjonell automatisk transmisjon og en hydrostatisk transmisjon på en hjullaster vil man øke produktiviteten og effektiviteten, forteller produsenten pressemeldingen. Transmisjonen fra ZF gir en jevn og sømløs akselerasjon over hele hastighetsområdet. CVT-systemet fungerer også som en brems ved deakselerasjon, som reduserer slitasje på servicebremsene og forlenger livslengden til akseloljen.

Maskinen har også traction control, intelligent inching og automatisk differensialsperre for å hjelpe til under varierende forhold.

Integrert er også veiesystem i tillegg til overvåkings- og veldikeholdsprogram. Hyundais egne AAVM-system (advanced around view monitoring), som enklere sagt er 360-graders fugleperspektiv-kamerasystem, er også på plass. Det inkluderer IMOD (intelligent moving object detection), og du kan velge radardetektor bak maskinen som tilvalg.

Opphav og kilder: Hyundai Construction Equipment / EMSG Norge

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078