23948sdkhjf

Roboter skal fikse tunneler

Roboter og kunstig intelligens skal brukes i kampen mot aldrende veger og i tunneler.

– Når vi kjører bil har vi selvfølgelig aldri lyst til å komme til en stengt tunnel, men sikkerheten kommer først. Derfor jobber vi med løsninger for å redusere tiden det tar å utføre nødvendig inspeksjon, og dermed også tiden tunnelen må være ute av drift, sier SINTEF-forsker, Sigurd Mørkved Albrektsen, i en pressemelding.

Vedlikehold og inspeksjoner er dyrt og risikofullt. I likhet med Norge sliter flere europeiske land derfor med aldrende infrastruktur. Hyppige inspeksjoner blir viktig for å forutsi når nødvendig vedlikehold må utføres. Nå skal et storstilt prosjekt finansiert av EU se nærmere på hvordan roboter kan gjøre inspeksjonene effektive, hyppigere og med høyere kvalitet.

Vekker oppsikt

Ved hjelp av automatiserte robotløsninger og billedanalyse skal PILOTING-prosjektet effektivisere inspeksjonsoppgavene. Inspeksjonen fører ofte til nedstenging av kritiske systemer som tunneler og raffineri. Håpet er at prosjektet skal få slutt på dette, forteller Mørkved Albrektsen.

Det unike prosjektet vekker oppsikt, og da samarbeidspartnerne inviterte til internasjonalt webinar tidligere i år, var responsen overveldende. Mer enn 100 deltagere fra hele verden koblet seg opp for å lære mer om løsninger for tilpassing, integrasjon og demonstrasjon av robotiserte løsninger.

Virtuelle besøk

Vedlikeholdsbehovene skal løses av robotkjøretøy, AI-algoritmer, og et sammenkoblet informasjonssystem. Systemene vil bli testet og evaluert i tre store pilotprosjekter for tre ulike bransjer, herunder raffineri (olje- og gassektoren), bruer og viadukter, og tunneler (sivil-/ transportinfrastruktursektoren).

– På grunn av omstendighetene i verden nå kan vi ikke reise. Likevel er det viktig å få et godt inntrykk av miljøet robotene skal operere i. Så for å få besøkt infrastrukturene som skal inspiseres i prosjektet måtte vi tenke nytt, forklarer Mørkved Albrektsen.

Løsningen ble delvis virtuelle besøk, hvor noen av prosjektpartnerne har besøkt til lokasjonene, og scannet omgivelsene med kamera og 3D-LIDAR for å gi oss i Norge et bedre inntrykk av forholdene. Aktørene som får besøk, vil dra nytte av forskningsresultatene i og med at inspeksjonene skal resultere i videreutviklingen av robotinspeksjon.

Ettersom det ikke er GPS-dekning tilgjengelig, bidrar SINTEF også med å utvikle posisjoneringsløsninger, som blant annet 3D-lidar og kamera for bakkeroboter inne i tunneler.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078