23948sdkhjf

Lanserer ny hjulgraver på 13 tonn

- Dette er en størrelse hjulgraver Volvo tidligere ikke har hatt i porteføljen. Vi tror denne blir meget godt mottatt av markedet, forteller Stian Brække i Volvo Maskin.

City-graver

Maskinen vil typisk være en city-graver, hvor det ofte er trangt mellom bygg og ulike hindringer og hvor det er behov for en smidig maskin. Den trenger trenger kun 3,505m for å snu rundt (360 grader) med skuffen løftet opp over hytta.

De første kommer inn på Volvo Maskins tomt på Mastemyr i midten av februar.

Firehjulsstyring og delt skjær

- Modellen har helt ny overvogn og undervogn og en stor nyhet er muligheten for firehjulsstyring og delt skjær, dette er et helt nytt konsept som vi gleder oss veldig til å høre tilbakemeldinger fra kundene, forteller Brække.

Hytta får samme utførelse som storesøstrene EWR150E og EWR170E. God utsikt på høyre side når bommen er i transportstilling, sidekamera og ryggekamera er standard.

På utstyrslista:

- 2 delt bom
- 2,45m stikke
- automatisk gravebrems, 
- bomdemping (fjæring av bom ved transport)
- uttrekkbare verktøykasse på undervognens venstre side,
- svingbare skjermer
- Twin dekk
- LED lys
- dieselvarmer
- mulighet for styring av hjul på joystick
- mulighet for Dig Assist

Hjulgraveren har blitt designet med blanke ark og med omfattende innspill fra kundene.

Fakta Volvo EWR130E:

Motor: Stage V Volvo D4J
Effekt: 90 kW/120 hk ved 2000 o/min 
Driftsvekt: 12,9 tonn med 4,85 m fast todelt bom med 2,1 m stikke, Camso 500/45-20 enkeltdekk og standard bakmontert parallellført planeringsskjær.
Driftsvekt: 14,4 tonn med 4,85 m fast todelt bom med 2,4 m stikke, 9" Mitas tvillingdekk, frontmontert delt planeringsskjær, bakmonterte støttelabber og firehjulsstyring.
Maks rekkevidde: (2,1 m – 2,4 m stikke) 8,44 - 8,67 meter
Maks. hastighet km/t 20/30/35

Med dimensjonene til en 10-tonner og ytelsene til en 13-tonner, skal den skille seg ut i markedet. Det nevnes punkter som lavere tyngdepunkt, løftekapasitet på 4,3 tonn ved 6 meters rekkevidde, Volvos D4-motor, firehjulsstyring, delt planeringsskjær og forhåndsprogrammering av oljemengde og trykk for 32 forskjellige verktøy.

Volvo viser maskinen med redskapsfestet; Steelwrist Auto Connect Coupler som tillater å koble hydraulisk utstyr fra førerhuset.

Topphastighet er 35 km/t og bomdemping kobles til automatisk i hastigheter over 5 km/t.

Med Comfort Drive Control-funksjonen det mulig å styre ved kun å benytte seg av proporsjonalbryterne på manøverspakene (i hastigheter på opptil 20 km/t).

Med en TüV-godkjent slepekrok kan EWR130E trekke en tilhenger som veier 3 tonn eller 8 tonn hvis den er utrustet med påløpsbrems.

Den automatiske gravebremsen kobler inn bremsene så snart maskinen står stille.

Med Dig Assist-maskinstyring (ekstrautstyr) gjør 2D, In-Field Design, 3D-programvare og On-Board Weighing-appene, alle vist på den 10" Volvo Co Pilot-skjermen.

Manøverspakene kan håndtere nesten alle funksjoner, fra styring av hjulene til aktivering av vinduspusserfunksjonen. Programmerbare knapper tillater maskinførerne å veksle mellom funksjoner – kun ved å trykke på en knapp.

Kilde: Volvo Construction Equipment

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.047