23948sdkhjf

Volvo CE lanserer ny hjulgraver på 13 tonn

En hjulgraverstørrelse Volvo CE ikke har hatt i porteføljen tidligere - Volvo EWR130E blir en typisk city-graver.

- Dette er en størrelse hjulgraver Volvo tidligere ikke har hatt i porteføljen. Vi tror denne blir meget godt mottatt av markedet, forteller Stian Brække i Volvo Maskin.

City-graver

Maskinen vil typisk være en city-graver, hvor det ofte er trangt mellom bygg og ulike hindringer og hvor det er behov for en smidig maskin. Den trenger trenger kun 3,505m for å snu rundt (360 grader) med skuffen løftet opp over hytta.

De første kommer inn på Volvo Maskins tomt på Mastemyr i midten av februar.

Firehjulsstyring og delt skjær

- Modellen har helt ny overvogn og undervogn og en stor nyhet er muligheten for firehjulsstyring og delt skjær, dette er et helt nytt konsept som vi gleder oss veldig til å høre tilbakemeldinger fra kundene, forteller Brække.

Hytta får samme utførelse som storesøstrene EWR150E og EWR170E. God utsikt på høyre side når bommen er i transportstilling, sidekamera og ryggekamera er standard.

På utstyrslista:

- 2 delt bom
- 2,45m stikke
- automatisk gravebrems, 
- bomdemping (fjæring av bom ved transport)
- uttrekkbare verktøykasse på undervognens venstre side,
- svingbare skjermer
- Twin dekk
- LED lys
- dieselvarmer
- mulighet for styring av hjul på joystick
- mulighet for Dig Assist

Hjulgraveren har blitt designet med blanke ark og med omfattende innspill fra kundene.

Fakta Volvo EWR130E:

Motor: Stage V Volvo D4J
Effekt: 90 kW/120 hk ved 2000 o/min 
Driftsvekt: 12,9 tonn med 4,85 m fast todelt bom med 2,1 m stikke, Camso 500/45-20 enkeltdekk og standard bakmontert parallellført planeringsskjær.
Driftsvekt: 14,4 tonn med 4,85 m fast todelt bom med 2,4 m stikke, 9" Mitas tvillingdekk, frontmontert delt planeringsskjær, bakmonterte støttelabber og firehjulsstyring.
Maks rekkevidde: (2,1 m – 2,4 m stikke) 8,44 - 8,67 meter
Maks. hastighet km/t 20/30/35

Med dimensjonene til en 10-tonner og ytelsene til en 13-tonner, skal den skille seg ut i markedet. Det nevnes punkter som lavere tyngdepunkt, løftekapasitet på 4,3 tonn ved 6 meters rekkevidde, Volvos D4-motor, firehjulsstyring, delt planeringsskjær og forhåndsprogrammering av oljemengde og trykk for 32 forskjellige verktøy.

Volvo viser maskinen med redskapsfestet; Steelwrist Auto Connect Coupler som tillater å koble hydraulisk utstyr fra førerhuset.

Topphastighet er 35 km/t og bomdemping kobles til automatisk i hastigheter over 5 km/t.

Med Comfort Drive Control-funksjonen det mulig å styre ved kun å benytte seg av proporsjonalbryterne på manøverspakene (i hastigheter på opptil 20 km/t).

Med en TüV-godkjent slepekrok kan EWR130E trekke en tilhenger som veier 3 tonn eller 8 tonn hvis den er utrustet med påløpsbrems.

Den automatiske gravebremsen kobler inn bremsene så snart maskinen står stille.

Med Dig Assist-maskinstyring (ekstrautstyr) gjør 2D, In-Field Design, 3D-programvare og On-Board Weighing-appene, alle vist på den 10" Volvo Co Pilot-skjermen.

Manøverspakene kan håndtere nesten alle funksjoner, fra styring av hjulene til aktivering av vinduspusserfunksjonen. Programmerbare knapper tillater maskinførerne å veksle mellom funksjoner – kun ved å trykke på en knapp.

Opphav og kilder: Volvo Construction Equipment

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Maylin fra Grimstad: - Jeg har alltid hatt en drøm om å kjøre lastebil
Volvo-selger Jan Erik Roset: Du kjente det i tanngarden når den tok i...
SE VIDEO: Her smeller det nesten front mot front for sjåfør Lillestøl
Nye Veier forklarer: - Flere årsaker til raset over E6 i Malvik
Lastebiluhell: E16 er mellom Skui og Sollihøgda er sperret
Tunge bro-løft! 120 tonn stål og 400 tonn betong på Bryn fra natt til mandag
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.109