23948sdkhjf

Moffett E4 NX: Fullelektrisk haleheng

Med sin nye generasjon eSeries hevder Moffett å lansere verdens første fullelektriske trehjulsdrevne påhengstruck.

Påhengstrucker er et svært viktig arbeidsverktøy for transportører som betjener kunder som hverken har rampe eller eget løfteutstyr, for eksempel innenfor fjærkrebransjen, produsenter av ferdigplen og innenfor avfallshåndtering.

Cargotec-selskapet Hiab har en svært sterk markedsposisjon med sine Moffett, og lanserer nå sin nyeste generasjon eSeries som blant annet hevdes å bestå av verdens første fullelektriske trehjulsdrevne påhengstruck.

Li-Ion-batterier og innebygget lader

Basert på chassiset til en konvensjonell Moffett M4 har Hiab konstruert en nullutslippsvariant med litium-ion-batterier, nye kontrollere og et nytt HMI-display (Human Machine Interface) som viser batterikapasitet, maskinens ytelse og serviceinformasjon. De nye truckene er utstyrt med en innebygget lader som kan kobles til både en vanlig veggkontakt som gir en ladetid på ca. seks timer eller en 30 amp stikkontakt som fullader batteriet i løpet av to timer. Truckene kan også vedlikeholdslades med strøm fra bilen mellom leveringene. Med et fulladet batteri vil man ifølge Hiab være i stand til å losse 60 paller på 2.500 kilo og transportere disse 25 meter bort fra lastebilen.

Løftekapasitet på 2.000 og 2.500 kilo

Den nye eSeries består av E4 NX-modeller med løftekapasitet på henholdsvis 2 og 2,5 tonn. De produseres med drift på ett eller tre hjul, men det er kun de trehjulsdrevne som vil bli tilbudt på det norske markedet, i tillegg til to 4-veisutgaver som vil bli lansert noe senere.

Foruten miljøaspektet er eltruckene også mer behagelige truckføreren siden de nesten er lydløse og har langt færre vibrasjoner enn en dieseldrevet påhengstruck. Færre bevegelige deler reduserer også servicetiden og reservedelskostnadene.

Moffett eSeries har en innebygget tilkobling slik at eiere kan få tilgang til Hiabs HiConnect som overvåker over 100 ulike maskinparametere. Noen av disse vises på truckens HMI-display, mens hele spekteret av data er tilgjengelig fra HiConnect nettportal.

Godkjent som underkjøringshinder

Petter Hoel, salgsansvarlig Moffett i Hiab Norge, opplyser at Moffett er den eneste påhengstrucken på markedet som er godkjent som et underkjøringshinder. Han viser også til forslaget til en endring i forskriftene som går ut på at påhengstrucker ikke lenger behøver å regnes inn i totallengden på kjøretøyet dersom de ikke overstiger 2,5 meter. Dette er nå ute til høring og Hiab har store forhåpninger til at det vil gå gjennom.

Hoel opplyser at salget av den den nye E4 NX-starter snart. Prisene er foreløpig ikke kjent, men han forventer at de vil bli noe dyrere enn de tradisjonelle dieseldrevne modellene.

– Moffett eSeries er det naturlige valget for kunder som har behov for å operere i lavutslippssoner, jobbe om natten eller møte bærekraftsmål. Ettersom den både er billigere, tryggere og mer komfortabel å kjøre, tror vi den vil bli populær blant kunder i et bredt spekter av bransjer. Vi er sikre på at førere vil sette pris på å jobbe i eksosfrie omgivelser og være i stand til å høre hva som skjer rundt dem, sier Jann Hansen, Director, Sales & Product Business Management i Hiabs enhet Truck Mounted Forklift.

Kilde: Cargotec

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078