23948sdkhjf

Exit Bring Trucking: - En utfordring for norsk transportnæring

- Vi tror ikke et salg av Bring Trucking vil være bra for transportnæringen, for da har vi mistet alle muligheter for å kunne påvirke retningen Bring skal ta. Den muligheten forsvant med dette eierskiftet, sier Svein Furøy, generalsekretær i Transport og Logistikkforbundet.

Tungt.no skrev i går om at Posten selger seg ut av Bring Trucking.

Furøy påpeker at Norges Lastebileierforbund tidlig gikk ut og mente at staten burde avhende sitt eierskap i Bring. Nå har det skjedd, og han tror ikke at det løser noe som helst.

- Ingenting løser seg når man går etter Bring i Slovakia, Vlantana eller Kreiss. Fryses de ut eller selges, dukker det opp nye billigselskap som slett ikke har noen bedre CV, og som i tillegg er umulig å kontrollere eller påvirke, sier Furøy.

 Dansk eier

Det er nederlandske Kleijn Transport og danske Kim Johansen International Transport Group som overtar fra Bring Trucking henholdsvis rundt 50 og 100 lastebiler og tilhørende sjåfører, samt et operasjonelt setup i Slovakia.

 - Med oppkjøpet styrker vi vår posisjon på det europeiske markedet. Bring Trucking sin lokalisering i Slovakia passer godt inn i våre eksisterende forretninger. Konkurransen er hard på det europeiske markedet, og vi tror at størrelse og fleksibilitet vil avære avgjørende i fremtiden, sier daglig leder Kim Johansen til det danske nettstedet lastbilmagasinet.dk.

 Transportkjøper må gjøres ansvarlig

Furøy er også opptatt av at sjåførene neppe vil oppleve en forbedring av arbeidsforhold eller lønnsbetingelser, og norske transportører vil nok fortsatt møte prispress fra de nye eierne.

- Skal man løse problemene må man ta i bruk regelverket vi har, og dermed gjøre transportkjøper ansvarlig så det virkelig svir hvis ikke regelverket følges. Først da kan vi håpe på endringer i bransjen vår til noe bedre, sier han.

 Prispress på norsk transportnæring

Harry Nilsen ved Sørum Transport på Kløfta ser også at det som nå skjer med Bring Trucking vil bli en utfordring for norsk transportnæring.

- Det blir dårligere forhold for sjåførene, og det blir prispress spesielt på norsk og nordisk transport, sier Nilsen.

Han legger til at mange også har vært positive til Bring Trucking som et syn i Europa, og at det alltid er slik at når norske eiere forsvinner så er det et tap for næringen.

- Det som blir et tap er at norske eiere forsvinner ut, og utenlandske eiere kommer inn og overtar transportene. Slik vi kjenner norske eiere så er de mer opptatt av sjåførenes levevilkår på mange måter. Jeg tror dette kan føre til en mer utfordrende hverdag for sjåførene, sier Nilsen.

Og siden Bring driver med en så utstrakt tredjelandskjøring, tror Nilsen det vil bli ytterligere press på priser og betingelser på både innlandstransport og transport spesielt i Norden.

- Tredjelandskjøringen er ofte en prismal for innlandskjøringen, og jeg frykter at prisene på innlandskjøringene vil gå ned på grunn av det oppkjøpet. Det kan påvirke oss hvis det blir en generell nedgang i prisene, sier Nilsen.

Artikkelen er en del av vårt tema om Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen (1)
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078