23948sdkhjf

Instasjåførene: God reklame eller farlig trend?

Yrkessjåfører tar bilder og video på arbeidsplassen for å vise frem sin hverdag i sosiale medier. Det er det delte meninger om.

Etter at tungt.no skrev artikkelen Hvilken insta-konto følger du lot ikke reaksjonene vente på seg. 
Nå har vi spurt både yrkessjåførene og daglig ledere om hva de tenker om bruk av mobil på arbeidsplassen, blant annet for å ta bilder og video for sosiale medier.

- Jeg forstår at folk kan reagere på dette

Karoline Dyrøy fra Sotra har nær 13000 følgere på sin instagramprofil @truckerkaro. Til daglig kjører hun lokalt i Bergen, hovedsakelig Bergen-Mongstad.
- Forstår du hvis kolleger og andre kan reagere hvis de ser noen som tar bilder, video og bruker mobilen inne på et anlegg eller i en annen arbeidssituasjon?

- Jeg forstår at folk kan reagere på dette. Jeg tenker at man bør være forsiktig, se an om det lar seg gjøre der man er og i situasjonen man er i. Ta hensyn til de rundt deg og ikke miste fokus på jobb og HMS, sier Dyrøy.

For hennes del begrenser mobilbruken seg til å knipse ett par bilder om hun har tid eller venter, og jobbtelefoner, som i de fleste tilfeller blir gjort i lastebilen. 

- Mitt mål med instagramprofilen min var egentlig så enkelt som å dele litt fra min jobbhverdag med mamma og familien. Jeg hadde kontoen privat først, for jeg tenkte ikke at andre var interessert i det. Jeg ante ikke noe om at det var ett "miljø" for dette på sosiale medier. Etter hvert fikk jeg veldig mange følgeforespørsler, så jeg tenkte at jeg kunne åpne profilen min for alle. Etter det har jeg hatt fokus på at kontoen skal vise jobb, sier Dyrøy.
I 2018 lagde hun profilen @truckerkaro hvor hun ønsker å vise frem lastebil og yrket sitt, på en skikkelig måte. Hun vil ikke spille på utseende eller at hun er kvinne.

- Jeg vil vise at vi kvinner kan gjøre en like god jobb som menn. Jeg er forsiktig med å legge ut for mye av meg selv, i så fall er jeg opptatt av at det er bilder av meg i jobbsammenheng, i eller med lastebilen, sier Dyrøy.

Hun vil råde alle til å tenke seg om når det gjelder hva man legger ut.
- Du er gjerne ansiktet utad for bedriften du jobber i. Dette er særlig viktig hvis man har en offentlig profil, for da kan alle i hele verden se det som legges ut. Tenk over hvordan du fremstiller deg selv, arbeidsplassen og andre folk rundt deg, sier Dyrøy.

Ikke del uten samtykke

Malin Skistad fra Osterøy liker å ta bilder fra sin hverdag som yrkessjåfør, og deler dette med sine 3313 følgere på instagramprofilen @malski90.

- Jeg kan forstå at det blir reaksjoner hvis noen bruker telefonen på anlegg eller i arbeidssituasjoner. Det er mange situasjoner hvor det ikke er smart å bruke telefonen, sier Skistad.

Hun er opptatt av både sikkerhet og personvern når hun tar bilder eller video.
- Personvern er veldig viktig, så jeg deler aldri bilde av kollegaer, eller andre personer som ikke har godkjent dette på forhånd. Mitt råd er å kun dele det som tar seg godt ut for arbeidsplassen, arbeidsgiver, deg selv og oppdragsgiver. Ting som blir delt på sosiale media bør gjenspeiles på en god måte. Og at en ikke skal dele bilde av personer uten deres samtykke, sier Skistad.

Håper det kan være til inspirasjon

Chriztine Broks Bjordal fra Bergen sier at hun skjønner godt at det blir reagert på mobilbruk mens man kjører, eller når man jobber på et anlegg der man bør følge med på hva som skjer. Hennes profil @chriztinebjordal på instagram har i dag 5231 følgere.

- Det er ikke uten grunn at myndighetene fra nyttår vil gi høyere bøter for mobilbruk under kjøring. Nå er det vel svært få som kan skryte på seg å aldri ha rørt mobilen i slike situasjoner, meg selv inkludert - men det er jo klart at de fleste forstår jo at det er en uting å holde på med noe annet når man burde hatt full konsentrasjon på kjøringen. Hvis det er så mye mobilbruk på enkelte anlegg at folk reagerer negativt på det så går det an å si fra, eller innføre mobilforbud eller bildeforbud akkurat der, sier Bjordal.

Hun har et bevisst forhold til når hun bruker mobilen til å ta bilder, og prøver alltid å tenke om det er en grei situasjon å ta bilde eller video i.

- Jeg går ikke ut av bilen og tar bilder hvis det er full action rundt meg med andre biler, mye folk og maskiner som man må være oppmerksom på. Et bilde er ikke verdt å sette deg eller andre i farlige situasjoner. Men jeg tenker også at om man sitter i en parkert lastebil og for eksempel får et lass eller venter på lass, så er det ingen krise om man bruker mobilen, filmer eller tar noen bilder av hva man driver med til sosiale medier, sier Bjordal.

Hun legger til at de fleste av hennes egne bilder, og andres, ofte er tatt i pauser. Da er det rolig og trygt der man er.

- Mitt mål med å legge ut bilder og videoer fra jobb er å vise litt av hverdagen, både det seriøse og det morsomme. Vi er mange lastebilsjåfører og maskinførere som følger hverandre på sosiale medier, og for min del så synes jeg det er veldig kjekt å kunne se litt hva andre driver på med og hvor de jobber. Det er både lærerikt og relevant. Det er jo også en fin måte å bli kjent med nye folk på, og være litt sosiale selv om vi sitter alene i bilene hele dagen, sier Bjordal.

Hun håper bildene og videoene hun deler kan være til inspirasjon for andre som lurer på å begynne å kjøre lastebil.

- Jeg får i hvert fall tilbakemeldinger på bilder jeg legger ut, der folk synes det ser ut som en kjekk jobb og et fint yrke. Og det er jo kanskje positivt for framtiden, med tanke på at det snakkes om sjåførmangel, sier Bjordal.

Bilen skal være i fokus

Lena Rødder Bø fra Klepp deler sin arbeidshverdag med 906 følgere på instagramprofilen @lenarbo_trucker.

- Jeg kan godt forstå at folk fort kan reagere på mobilbruk i en arbeidssituasjon og på et anlegg. Når jeg tar bilder på arbeidsplassen så passer jeg på å gjøre det når det er lite som skjer rundt meg og bilen. Det er også viktig at jeg står synlig, og jeg venter til det passer seg i arbeidet som foregår, sier Bø.

Hun er også bevisst på personvernet, og unngår andre sine ansikter eller noe som kan gjenkjennes på bildene.

- Jeg passer på å få godkjennelse hvis noen blir med på bildet. Inne på baser og anlegg skal bilen være i fokus, og gods rundt skal helst ikke være med, sier Bø.
Hun legger til at hun egentlig ikke har noe bestemt mål med det hun legger ut, men hun synes det er kjekt å dele fra hennes arbeidshverdag.

Det er alltid noen som ikke forstår konsekvensene

Karl-Gustav Edland Gustavsen er daglig leder for Gustavsen Transport i Larvik, og der har de klare regler for bruk av mobil, både i bilen og på anlegg?

- Som Fair Transport bedrift, så har vi årlig møter med Norges Lastebileier Forbund og If Forsikring, hvor dette er tema. Dette er også en del av vårt arbeidsreglement, men vi vet at det fortsatt forekommer, så denne kampen er lang. Det er jo alltid noen som ikke forstår konsekvensene, sier Gustavsen.

Han mener dette burde være en del av alle bedrifters Trafikksikkerhets-policy og HMS, men han tror det er like viktig at transportbransjen bygger en kultur på at dette ikke er grei oppførsel i trafikken.

Dette er et utdrag fra arbeidsreglementet til Gustavsen Transport:

"Mobil og Sosiale medier 
Bruk av mobil skal foregå kun som ringing med håndfri under kjøring, all skriving, søking, filming og sosiale medier under kjøring er forbudt. Arbeidstaker forventes å vise nettvett, både av hensyn til bedriftens renommé og personvernlovens bestemmelser om deling på nett uten samtykke. Dette gjelder også overfor kunder, kollegaer o.l. Hvis man skal rygge, skal man avslutte samtalen eller vente til man er ferdig før man rygger."

- Hvis femåringen har lært på skolen at det ikke er greit at mamma eller pappa tafser på mobilen i bilen mens man kjører, så tenker sikkert flere seg om. Dette burde jo være like naturlig som å ta på seg sikkerhetsselen, sier Gustavsen.

- Flere yrkessjåfører er flinke til å vise frem arbeidsdagen sin på for eksempel Instagram. Kan dette være positivt for bransjen?

- Litt usikker. Jeg tror det er begge deler, sier Gustavsen.

Viktig å begrense dette så mye som mulig

Asbjørn Næss, daglig leder hos Asbjørn Næss Transport i Kvelde er langt på vei enig med Gustavsen.

- Vi skjønner godt at noen er bekymret for at yrkessjåfører er mer opptatt av å eksponere seg i sosiale medier, enn å følge med på det som skjer rundt. Og vi mener det er viktig å begrense dette så mye som mulig, sier Næss.

- Vi har snakket med sjåfører om mobilbruk, både i bilen og på anlegg, og vi også dette nevnt i HMS-systemet vårt kvalitet og miljø på vei (KMV). 
Næss mener det til en viss grad er positivt at yrkessjåfører viser frem arbeidsdagen sin i sosiale medier, men at det må tenkes på personvern og annet nettvett.
- Telefon, foto og digital publisering må gjøres kun med hodet på riktig plass, for det er veldig fort å trå feil, sier Næss. 

Hos Borrie Transport i Råde står mobilbruk høyt oppe på agendaen.
- Dette er et veldig viktig tema, og absolutt noe vi er opptatt av at vi skal være svært forsiktige med. Dette bør være en naturlig del av HMS hos alle. Det er faktisk noe vi har hatt på vår agenda en stund, for vi har sett noe av denne trenden hos oss også, sier Trond-Michael Borrie Stensrød, daglig leder hos Borrie Transport.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078