23948sdkhjf

Godstransport på vei: Bulgarsk skrekkeksempel

Bilen er en ting - men hva trodde eller tenkte transportkjøperen da denne transportøren til Gjøvik ble bestilt?

UTEKONTROLL:
Kontrollørene på Ånestad fikk storfangst under gårsdagens kontroll da et bulgarsk vogntog trillet inn på kontrollplassen. Det ligger godt an til å bli årets skrekkeksempel.

- Dette vogntoget hadde ingen ting å gjøre på veien, og det var bra vi fikk stoppet det i kontrollen. Når vi jobber med trafikksikkerhet hver dag, så føler vi at vi har gjort en god jobb når vi får luket bort disse kjøretøyene, sier kontrollør i Statens vegvesen Jan Erik Nybroen.

Det var under en kontroll på Ånestad hvor trafikken fra både Elverum og Hamar ble kontrollert. Det bulgarske vogntoget hadde ingen last, men for kontrollørene var det noe som skurret med en bulgarer i dette området på denne tiden av året.

- Vi tok en titt på bremseskivene gjennom hullene i felgen, og oppdaget da sprekk i flere skiver. Vi bestemte da å ta med vogntoget inn i hallen for å ta en grundigere sjekk der, sier Nybroen.

Og da begynte ballen virkelig å rulle.

- Vi konstaterte at flere bremseskiver hadde sprekker og var rustne. Vi så også at det var svidd inn merker i drivhjulene på bilen, slik at dette skulle oppfattes som vinterdekk, sier Nybroen.

Vogntoget hadde før kontrollen vært på Gjøvik for å levere 24 tonn med last.

- Sjåføren kjørte med knusk tørr svingskive på bilen, og med så tung last i hengeren er det svært farlig hvis underlagt blir glatt. At dette har gått bra er helt utrolig, sier Nybroen.

Vogntoget står nå på Ånestad kontrollstasjon. Gebyret ble totalt på 23.500 kroner. Før sjåføren får kjøre videre må dekk og manglende kjetting ordnes. Skriveren må kalibreres eller vogntoget må kjøres tomt ut av landet. Bremsene må fikses, inkludert en frakoblet bremseklokke.

- Det er heldigvis ikke hverdagskost å få et slikt vogntog inn på kontrollplassen. Dette er et unntak, og det var bra at det ble tatt av veien, sier Nybroen.

Dette er hva kontrollørene fant på vogntoget:

Bilen:

  • Fire dekk var uten 3PMSF-merking (8000 kroner i gebyr).
  • Utgått kalibrering fartsskriver.
  • Sikthinder (bord i frontvinduet).
  • Fem kjettinger manglet (7500 kroner i gebyr).
  • Svingskiva var knusk tørr.

Semihengeren:

  • To dekk var under minimum mønster (4000 kroner i gebyr)
  • To dekk uten M+S merking (4000 kroner i gebyr)
  • Et hjul med frakoblet bremseklokke
  • Flere bremseskiver med gjennomgående sprekker.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Utekontroll og trafikk.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078