23948sdkhjf

79.000 tungbilkontroller i 2020

- Vi har levd med smitteverntiltak siden midten av mars. Likevel greide vi å øke antallet kontroller i fjor. Det viser at vi har dyktige og engasjerte medarbeidere og ledere, mener avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.

UTEKONTROLL:

I 2019 ble det gjennomført 77.734 tungbilkontroller i Norge. I 2020 ble tallet 79.042. Det opplyser Statens vegvesen i en pressemelding i dag.

Økningen kan også forklares av at utekontrollaktiviteten fra 1. januar 2020 ble organisert i én nasjonal avdeling. Det skal ha økt effektiviteten og bidratt til mer lik praksis i hele landet.

Plukket ut de riktige kjøretøyene

Ifølge SVV ble det avdekket feil eller mangler på 36.778 av de kontrollerte kjøretøyene. Det  tilsvarer 46,5 %. 

- De fleste tungbilene som kjører på norske veger har likevel alt i orden. At det er feil og mangler på så mange av de som blir plukket ut for kontroll, viser at vi plukker ut de riktige kjøretøyene, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel (bildet).

Rundt 500.000 tunge kjøretøy er innom kontrollplasser i løpet av året. Av disse ble 79.042 plukket ut til en grundigere kontroll, mens de fleste fikk kjøre videre etter en kort sjekk. 

22.000 kjøreforbud

22.066 av de som ble kontrollert fikk ikke kjøre videre før de hadde rettet opp feil og mangler. Over 12.000 av disse hadde overlast eller manglende lastsikring.

- De som får kjøreforbud på grunn av overlast må laste om eller av før de får fortsette. Mange får også gebyr.

316 kjøretøy ble holdt igjen på grunn av for dårlige dekk i løpet av 2020. 16 ble anmeldt for samme forhold og 3.574 førere fikk gebyr.

2000 anmeldelser

Rundt 2.000 førere og transportbedrifter ble anmeldt som følge av overtredelser avdekket under kontroller langs veg i 2020. Halvparten av disse på grunn av alvorlige brudd på reglene for kjøre- og hviletid.

- Anmeldelser betyr det at forholdet er alvorlig. Ingen vil møte en uopplagt tungtransportsjåfør langs vegen. De som jukser med kjøre- og hviletiden får også et ulovlig konkurransefortrinn sammenlignet med de som følger regelverket, sier Wigdel.

Kilde: Pressemelding Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.141