23948sdkhjf

Bagger 293: Verdens største landgående kjøretøy er en gravemaskin

240 meter lang og nesten 100 meter høy, verdens største landgående kjøretøy med egen fremdrift er en gravemaskin.

Om vi burde omtale dette som en fabrikk på belter eller en gravemaskin kan sikkert diskuteres. Vanligvis når vi prater om gravemaskiner deler vi de inn i forskjellige klasser etter vekt, men når vi kontakter Herr Steffen Guido i tyske RWE Power AG og spør om bilder av deres største produksjonsutstyr responderer han med en, for oss, ganske uvant klassifisering.

– Mener du noen maskin spesifikt, eller bilder av maskiner i 240.000 kubikkmeter per døgn-klassen?

Enormt dagbrudd

RWE Power AG, som er den nest største produsenten av elektrisitet i Tyskland, har nemlig seks slike maskiner i det han kaller for «240.000 m3/d class».

Å utvinne lignitt eller brunkull er ikke noe som klinger like godt for alle i disse miljøtider, men behovet er der og det er fortsatt stort. Brunkullgruven i Hambach, noen mil vest for Köln i Tyskland, ble åpnet i 1978 og har i dag en størrelse på 34 kvadratkilometer. Den fremtidige begrensingen er satt til på 85 kvadratkilometer. Dagbruddet er nå 370 meter dypt, noe som vil si 293 meter under gjennomsnittlig havnivå. Brunkullet kan finnes ned til 450 meter under bakkenivå her. Overskuddsmassene består av sand, grus og leire og gjennom årene har dette dannet en egen åskam med navnet Sophienhöen. Dette menneskeskapte landskapet et godt synlig like nord for dagbruddet Hambach og har et omfang på flere kvadratkilometer og ruver 200 meter over det flate landskapet rundt.

Maskinene som har navnene som Bagger293, Bagger281, Bagger285, Bagger287, Bagger288 og Bagger291 går døgnet rundt hele uka. Felles for maskinene er at det er gravemaskiner med skovlhjul, såkalte bucketwheel excavators (BWE) og de er store som fabrikker. Fabrikker med belter som kan forflytte seg ved hjelp av egen kraft med en toppfart på rundt 1 kilometer i timen.

Gigantisk familie

Vi spør om bilder av Bagger 293, siden det er den nyeste, den mest kjente, den er dessuten nevnt i Guinness Rekordbok og på wikipedia og youtube. Produsenten Takraf (Tagebergbau-Ausrüstungen, Krane und Förderanlagen) har opprinnelig gitt denne maskintypen modellnavnet SRS8000 og den forrige eieren kalte den for RB293. Den er senere blitt kjent som Bagger 293 (Graver 293). Den er foreløpig den siste maskinen av denne størrelsen i en gigantisk familie av BWEer.

Verdens største

Bagger293 skal i følge Guinness rekordbok være det største landgående kjøretøy, i forhold til vekt, som er konstruert. Men samtlige seks i denne klassen er omtrent like store, så de burde vel kanskje alle blitt nevnt som rekordholdere for å være de største selvkjørende masseforflytningsmaskiner på landjorda.

1995-modellen er også verdens høyeste landgående kjøretøy med 96 meter. Lengden er på 240 meter og den veier 13.500 tonn. Om man hadde tatt med det automatiske transportbåndet, som er avgjørende for produksjonen, ville lengden økt med flere hundre meter. RWE bruker et mannskap på tre til fire personer i tre skift for å holde produksjonen i gang 24 timer i døgnet, syv dager i uka. På tross av den massive vekten er marktrykket bare 17,8 N/cm2 eller 178 kPa, noe som ikke er langt unna marktrykket til foten din. Årsaken er at de 12 beltesettene på 15 meter har en samlet flate på 666 kvadratmeter. Dette er nødvendig for å sikre stabiliteten.

Et fotballstadion i døgnet

Kjempene går i dagbrudd som her i Hambach og Garzweiler i Nordrhein Westfalen i Tyskland. De blir brukt til å utvinne brunkull (lignitt) i stor skala. Skovlehjulet på Bagger 293 måler over 21,6 meter i diameter, tilsvarende høyde på en åtte etasjes bygning.  Det har 18 skuffer på 6,6 kubikkmeter hver. Per sekund er det snakk om 12 tonn masse og om man skal forestille seg hvor stort hull maskinen lager ved å ta ut 240.000 kubikkmeter masse i døgnet vil det tilsvare å fylle et 30 meter høyt fotballstadion hvert døgn. Massen blir ført over på et transportbånd som går gjennom maskinen og over på et eksternt bånd som er flere kilometer langt. Her blir det fraktet over på godstog som transporterer det til en kraftstasjon som også er drevet av RWE. Maskinene er elektrisk drevne og om man skulle brukt samtlige elektriske motorer samtidig, noe som er utopi siden man ikke graver, forflytter seg og roterer samtidig, vill maskinen brukt 20 megaWatt. Det er nok til å forsyne en liten bygd med elektrisitet. Det er kanskje en tankevekker at disse kjempene drar strøm av det samme nettet som de skal være med på å forsyne, men regnestykket er ikke så aller verst. I følge RWEs representant, krever utstyret som brukes kun 3,5 prosent av energien i lignitten som utvinnes, så det hele skal være kostnadseffektivt uten subsidier. Effektiviteten blir også sørget for av moderne automatisering, elektronikk og GPS.

Tekniske data: Bagger 293 /MAN TAKRAF RB293 /SRs8000:

Lengde: 240 meter
Høyde:  96 meter
Vekt:   13.500 tonn
Motorer: 3 X 1680 kW
Toppfart: Ca. 1 km/t
Kapasitet: 240.000 m3 i døgnet
Pris:     100 millioner dollar

Kilde: RWE Power AG / Tenova Takraf

Artikkelen er en del av vårt tema om Verdens kjemper.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094