23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Terberg tester ut terminaltraktor med brenselcelle

Hollandske Terbergs felttester av sin nye hydrogendrevne terminaltraktor YT203-H2 vil høyst sannsynlig ende med at man kan sette to streker under brenselcellens CO2-nøytrale egenskaper uten å gå på kompromiss med yteevnen.

Etter to års utvikling i samarbeid med teknologiselskapet zepp.solutions startet Terberg i oktober en omfattende felttesting av sin første hydrogendrevne terminaltraktor. Den går i full drift på United Waalhaven Terminals i Rotterdam der den opereres på nøyaktig samme måte som konvensjonelle dieselmotordrevne terminaltraktorer, samtidig med at den fjernovervåkes for å samle inn et bredt spekter av data. Ifølge Terberg vil testen høyst sannsynlig ende med at man kan sette to streker under brenselcellens CO2-nøytrale egenskaper uten å gå på kompromiss med yteevnen. Da gjenstår bare utfordringen med tilgjengeligheten til hydrogen, men det er jo en helt annen problemstilling.

Les også: Terberg YT203 EV: Samme yteevne som dieselutgaven

Økende etterspørsel etter bærekraftige løsninger

Terberg YT203-H2 er naturligvis utviklet fordi et stigende antall kunder etterspør bærekraftige og støysvake maskiner.

Den er utviklet på basis av den nye tredjegenerasjons eldrevne Terberg YT203-EV terminaltraktor. Denne utmerker seg ved å være driftssikker med få bevegelige maskindeler og som derfor har vesentlig lavere vedlikeholdskostnader enn en tilsvarende dieselutgave.

Mens YT203-EV henter strøm fra batterier, kommer den på YT203-H2 fra brenselcellen som produserer elektrisitet ved at hydrogen reagerer med oksygen i en elektrokjemisk prosess. Terminaltraktoren er utstyrt med fire tanker på i alt 600 liter med 14,4 kilo hydrogen, som ifølge Terberg er rikelig til å holde motoren operasjonell i løpet av en lang arbeidsdag. Tankingen av hydrogenet foregår nesten like raskt som å fylle opp en dieseltank og vesentlig fortere enn ladetiden på en batterielektrisk terminaltraktor.

Spent importør

For å få et best mulig erfaringsgrunnlag vil Terbergs YT203-H2 også bli testet hos en rekke andre kunder i flere forskjellige land.

Geirmund Rundhaug, salgssjef hos Terbergs skandinaviaimportør N.C. Nielsen, sier at de følger spent med og ser frem til å motta resultatene.

– Den skal naturligvis testes under mange forskjellige forhold før den kan sendes ut på markedet. Jeg er imidlertid overbevist om at det kommer en hydrogendrevet Terberg terminaltraktor her til lands i overskuelig fremtid. Vi følger utviklingen nøye og gleder oss til å presentere den ferdigutviklede versjonen for våre kunder, uttaler Rundhaug.

Opphav og kilder: Terberg / N.C. Nielsen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094