23948sdkhjf

Polsk og litauisk transportør vedtok stor kabotasjebot: Begge anmeldt flere ganger

TRANSPORTKRIM:
Det ble en lang liste med gebyrer og bruksforbud etter nattkontrollene til Statens vegvesen på Romerike forrige uke. Totalt ble det delt ut gebyrer for 283650 kroner, flere anmeldelser og bruksforbud. Se hele smørbrødlisten lenge ned.

Et litauisk vogntog ble stoppet med ulovlig kabotasje, og sjåføren ble anmeldt. Denne transportøren er anmeldt flere ganger for ulovlig kabotasje, og vedtok en bot på 130000 kroner.

Det samme gjaldt det polske vogntoget hvor fiskevann lekket ut fra hengeren. Det hadde også flere anmeldelser på ulovlig kabotasje. Transportøren vedtok en bot på 60000 kroner.

- I kabotasjesaker så har det ikke alltid vært lett å få transportøren til å vedta boten. Sjåføren kan ikke gjøre det, for det er transportbedriften som må godta boten. Det er ikke alltid så lett å få tak i daglig leder i for eksempel en litauisk bedrift, men vi har nå kommet frem til metoder som gjør det enklere for oss. Det er en vesentlig bedring, og vi har fått igjennom flere saker i det siste, sier Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Smørbrødlisten

Av 689 tunge kjøretøy som var innom kontrollplassen på Romerike om natten forrige uke, så ble 142 kontrollert. Det ble gitt ut 52 kjøreforbud, 12 dekkgebyr, 10 gebyr for overlast og åtte anmeldelser (inkludert i tallene er også 13 lette kjøretøy som ble kontrollert).

  • Litauisk vogntog med ulovlig kabotasjeanmeldelse av transportør. Denne transportøren er anmeldt flere ganger for dette før og vedtok 130000 kr i bot.
  • Polsk vogntog med ulovlig kabotasje. Anmeldelse av transportør. Denne transportøren er også anmeldt for dette før og vedtok 60000 kr i bot
  • Norsk vogntog med 5000 kg overlast. 31250 kr i overlastgebyr til transportør. Hengeren hadde mangler fra tidligere som ikke var utbedret, og ble avskiltet.
  • Norsk vogntog med 4600 kg overlast. 18200 kr i overlastgebyr til transportør.
  • Norsk vogntog med åtte dekk som ikke var merket som vinterdekk. 16000 kr i gebyr til fører. Føreren manglet også yrkessjåførkompetanse og ble anmeldt for dette.
  • Polsk vogntog der fører manglet førerrett (utgått i januar 2020) ble anmeldt og fikk en bot på 10000 kr. Føreren vedtok ikke boten og saken havner i retten.
  • Polsk varebil med 800 kg overlast. Anmeldelse av fører.
  • Norsk vogntog der fører manglet førerrett. Anmeldelse av fører.
  • Norsk lastebil der fører ble anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, juks med diagramskiver.
  • 1 norsk vogntog der fører ble anmeldt for manglende yrkessjåførkompetanse.
  • Polsk varebil med henger manglet transportløyve, manglet fartsskriver for registrering av kjøre- og hviletid og bilen var overlastet med 700 kg. Her manglet også hengeren bremser. Føreren ble anmeldt og har vedtatt bot. Det ble funnet alkohol i lasten og tollvesenet tok over. 

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078