23948sdkhjf

Snøkjøring: SUMO går fra 12 til 50 mann på vinteren

Det kan være tøft og intensivt, men også fint for de opptil 50 snøkjørerne som er i sving når snøen laver ned.

David Kordahl Andersen, bonde, biljournalist og markedskonsulent og deleier i Skandinavisk Utemiljø (ofte kalt SUMO) med 15 års erfaring forteller om en ganske bra bevegelse i markedet.

Fra 12 til nesten 50

Han sikter til vintersesongen 2020 og 2021, da har de 12 fast ansatte blitt til mellom 40 og 50 med innleid personell. Det er stort sett bønder som er leies inn med traktor. Det er en fin måte å betale for traktoren og gjør at bonden har en moderne og oppgradert traktor på sommerhalvåret.

Alle husker rekordvinteren

Fra deres erfaringer husker folk et par år tilbake, og rekordvinteren da. Så til tross for at sist vinter var svært snøfattig, har markedet hatt normal bevegelse, spesielt etter sommerferien var det godt trykk.

Snømengde og etterspørsel

 For det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom snømengde og etterspørsel. Han tar det som et tegn på at deres kundegruppe, eiendomsbesittere, borettslag/sameier, private og det offentlige, fullt ut forstår at selv om det i ny og ned kan komme en rolig vinter, er det viktig å ha avtaler om vinterdrift på plass i forkant av sesongen.

- Men vi håper absolutt på mer snø enn sist vinter, legger han til.

Omfattende logistikk

For SUMO (det de selv kaller seg og av kundene) er det viktig at kundene føler de får valuta for pengene. Logistikksystemene rundt snøbrøyting i Oslo er dessuten nokså omfattende og kompliserte, så det er bra både for dem, og de som utfører jobben, å få testet seg litt oftere enn sist vinter for å være på topp.

Og omvendt, firmaet opplever en del nye kunder som kommer fordi de har vært misfornøyde med tidligere avtaler andre steder.

- Gjør du jobben bra blir de veldig glad i deg, forklarer David.

Snøbrøyting med lydbok

Andersen er selv bonde fra Hedmarken og om navnet lyder kjent så kan det være fordi han også var med på å starte Bil og Motorbloggen som han i dag driver og er redaktør for. Men med koronatid blir det mindre reising og bilreportasjer, så han har vurdert å selv påta seg en brøyterute.

- Når du er kjent med ruta er dette en fin jobb, jeg sitter ofte og hører på podkast eller lydbok mens jeg ratter traktoren.

Tøft og intensivt

En typisk rute kan vare i åtte timer, og man kan bli oppringt klokka 01:00 på natta for å være på plass i traktoren klokka 04:00. Det at man ikke vet om telefonen ringer, gjør også at man følger ekstra nøye med på værmeldingene.

- Alle her er verdensmestre på værmelding, smiler han.

Timing avgjørende

For dette er nok ikke for alle, det kan være tøft og intensivt når det står på. Noe som også gir et kick. David beskriver det som en skikkelig godfølelse når du har gjennomført ruta. Den aller vanskeligste jobben på huset er det uansett brøytevakta som har. Å kalle snøkjørerne ut til riktig tidspunkt krever mange års erfaring. Om det starter to timer før, eller to timer senere, er helt avgjørende for om de klarer å være ferdig med rutene til klokka syv. Begynner du for tidlig må du tilbake og ta det en gang til.

Merker ikke forskjell

Antall ganger snøkjørerne blir kalt ut er 12 til 13 på en sesong. Det vil si 12 til 13 snøfall som gir fem centimeter på bakken eller mer. Om det blir en svært snørik vinter er det snakk om 20 utkallinger.

- De siste 15 åra har jeg ikke merket forskjell på antall snøfall, men det har blitt glattere med mer strøing og salting.

 Hver gang det er glatt går det med 100 til 150 tonn strøsand for SUMO.

For store traktorer

Det er avgjørende med flinke faste folk på faste ruter hvert år for å klare rutene. Første gang du kjører en rute kan det ta opptil 15 timer, men når du er kjent tar det seks til syv. En av utfordringene er å rekruttere mannskap som ikke har for store traktorer, siden byrommet stadig blir trangere.

Skandinavisk Utemiljø AS:
Ble etablert i 2013, før det het firmaet Oslo Snø og Grønt, som ble startet i 2006. Kjernedriften er snørydding, feiing, strøing og asfaltering, samt service- og gartnertjenester i Oslo og Viken. Som en del av PBT Gruppen, jobber de sammen med PBT Eiendomsdrift Øst AS, PBT Entreprenør og Byggrenhold AS og PBT Eiendomsdrift AS. Ideen er å tilby alle tjenester man har behov for på eiendom.

Kvalitetsfokuserte kunder

Sommerdriften for SUMO består av etablering og drift av uteområder, innkjørsler, belegningsstein, planting, fiber-grøfter, gressklipping og feiing. David understreker at de driver aller mest med drift av eiendom og de drifter ikke vei. Den største andelen kunder er borettslag og sameier, næringslivet, og litt til offentlig sektor og industri. Han skryter av kundene i privatmarkedet, særlig eiendomsselskapene, for å planlegge tidlig. Og selv om privatkunder også fokuserer mye på pris, er det vel så opptatt av kvalitet.

- Vi satser hardt på å ikke ha gjennomtrekk av kunder, noen fra 2006 er med oss enda.

Omsetningen ligger på 20 millioner og David kan avsløre at de har høye mål de neste tre åra.

Maskinparken

Maskinparken består av gressklippere, to Kubota-traktorer, en Kubota-graver på 5 tonn, en selvkjørende feiemaskin, en feiemaskin til traktor og et antall brøyteskjær, freser, strøere og annet utstyr. Mye er handlet gjennom A-K Maskiner og på fresere er det Duun som er foretrukket.

Noen av bøndene kommer med traktor med vinterutstyr, men for de som ikke har det kan det være dyrt å kjøpe inn, et skjær og en fres kan ligge på 60.000 - 70.000 pr stk. Derfor har SUMO eget utstyr som kan leies av bonden.

Kilde: Skandinavisk Utemiljø

Artikkelen er en del av vårt tema om AnleggsMagasinet GULL.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078