23948sdkhjf

Ny AGV-stabler løfter både tyngre og høyere

Linde har lansert en helt ny versjon av sin automatiserte og høytløftende ledestabler L-MATIC HD. Andre generasjon kjennetegnes med både økt løftekapasitet og løftehøyde.

L-MATIC HD ble introdusert i 2015, som en av de aller første autotruckene fra Linde. Mens den hadde en løftekapasitet på 1.200 kilo tilbys den nye generasjonen i to varianter på henholdsvis 1.600 og 2.000 kilo, noe Linde Material Handling hevder er de høyeste kapasitetene i dette segmentet. Med et mindre gangbreddebehov enn forgjengeren skal de nye autotruckene egne seg godt til bruk på trange arealer.

3D-kamera gir økt løftehøyde

Den nye generasjonen L-MATIC HD er også blitt utstyrt med et 3D-kamera som leser de nøyaktige dimensjonene på pallen samtidig som det identifiserer den tomme pallplassen i reolen. Det bidrar til at også løftehøyden er økt sammenlignet med førstegenerasjon som ikke var utstyrt med et slikt kamera. Hverken produsenten eller produktsjef Stig André Fridlund hos den norske importøren Hesselberg Truck AS vil imidlertid konkretisere den nye løftehøyden på autotrucken, rett og slett fordi pallens tilstand, underlaget og flere andre eksterne faktorer vil påvirke dette.

Høy sikkerhet

Linde opplyser at programvaren sikrer en trygg og effektiv samhandling med både mennesker og manuelle trucker mens autotruckene tar seg frem på lageret ved hjelp av geonavigasjonssystemet.

L-MATIC HD er utstyrt med et kameraer og lasere som kontinuerlig skanner omgivelsene og stopper autotrucken ved eventuelle hindringer. De er som standard utstyrt med laserskanner både bak og foran, i tillegg til en Side Safety Bumper som får trucken til å stoppe hvis den skulle komme i kontakt med mennesker. En valgfri Side Safety Scanner er også tilgjengelig, som oppdager om fotgjengere nærmer seg og stopper før kontakt. Størrelsen av de skannede feltene kan justeres helt etter behov, og også være basert på autotruckens hastighet.

De er også utstyrt med nødstoppbrytere og Blue Spot. L-MATIC HD fungerer som en hybridløsning, noe som betyr at føreren enkelt kan ta over og kjøre trucken helt manuelt.

Enkel integrasjon

L-MATIC HD styres fullt og helt av den medfølgende programvaren og behøver derfor ikke være tilkoblet virksomhetens IT-system. Oppdraget kan startes enten automatisk eller manuelt på autotruckens skjerm. Programvare kan også enkelt integreres med andre systemer som brannalarmer, porter og transportbånd.

Kilde: Linde

Artikkelen er en del av vårt tema om Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094