23948sdkhjf

Skal bygge utslippsfri maskinportefølje

Utslippsfrie gravemaskiner, hjullastere og mannskapsbiler er på plass og i bruk på prosjekter i dag. Lastebiler er neste steg for Marthinsen & Duvholt.

Utslippsfri byggeplass er satt tydelig på agendaen av myndighetene. Sammen med Skanska har Marthinsen & Duvholt sett det samme ønsket hos kundesegmentet sitt, skriver entreprenøren i en pressemelding.

Det er nå en klar samlet ambisjon hos de to aktørene om å møte dette behovet. Anders Gørrissen, HMS og Ytre Miljø-leder i Marthinsen & Duvholt er klar på hva dette innebærer. 

Stor etterspørsel - begrenset tilgang

- Utslippsfri teknologi skal bidra til det grønne skiftet i næringen. Vår partner i dette, Skanska har gjennom sitt forsknings- og utviklingsarbeid allerede bidratt til utvikling av utslippsfrie maskiner til bruk i både bygg og anlegg. Fortsatt er tilgangen begrenset på disse maskinene, men etterspørselen er stor. Den tydelige etterspørselen skaper samtidig forutsigbarhet for investeringene som trengs. Sammen med Skanska gjør vi oss klare til den utslippsfrie fremtiden, sier Gørrissen.

Utslippsfrie gravemaskiner, hjullastere og mannskapsbiler er på plass og i bruk på prosjekter i dag. Lastebiler er neste steg for Marthinsen & Duvholt.

De har blant annet gått sammen med Skanska for investering i en utslippsfri gravemaskin Cat Z-line 320 på batteri, i tillegg er det også konkrete planer om å bestille en Hitachi ZE85 og en Hitachi ZE135. 

Utfordringene som må løses

Direktør for Bærekraft og Miljø i Skanska, Randi Lekanger gleder seg til å følge Marthinsen & Duvholt videre og fortsette samarbeidet. Hun peker samtidig på noen utfordringer som må løses fremover.   

- Erfaringene fra bruken av utslippsfri teknologi er gode, men noen utfordringer møter vi. Driftstiden er jo noe redusert og infrastrukturen og tilgangen til strøm er ikke alltid optimal. Derfor blir planlegging sentralt for å lykkes. Det er ekstremt viktig at behovet for effekt og elektrisitet kartlegges tidlig i prosjektet og at tilgangen sikres. I tillegg ser vi det er viktig med klimaregnskap slik at man i gitte situasjoner kan se på alternative løsninger for å redusere klimabelastningen, sier Lekanger. 

Fornebuprosjekt som pilot   

På Fornebu jobber Skanska og Marthinsen & Duvholt i fellesskap på grunnarbeidene for det store utbyggingsprosjektet, «Fornebubanen». Hovedformålet i prosjektet er å etablere ferdig byggegrop klargjort for neste entreprise.

Det store utbyggingsprosjekt er den største T-baneutbyggingen i Norge i nyere tid. I prosjektet er det svært høye klimaambisjoner, men det har vært utfordringer knyttet til strøm og forsyningen som en elektrisk maskinpark krever.  

- Vi løste det ved å etablere ny anleggsstrøm i en tidlig fase. Prosjektet klarte å lokalisere en eldre trafo i en av de gamle flyhangarene som kunne levere strøm til maskinene ved hjelp av mindre ombygginger, slik at man kunne drifte maskinparken. På dette prosjektet var dette en bra løsning, men ikke alle prosjekter er like sentrale. Derfor er det spennende at vi nå vet at det også tilbys mobile løsninger i markedet som vi håper å få testet ut i fremtiden, avslutter Gørrissen. 

På Fornebuprosjektet er det i dag drift på en Hitachi ZERON ZE350  på kabel og fra uke 8 en Cat Z-line 320 på batteri, samt flere elektriske anleggsbiler. I tillegg har underentreprenør, Norsk Sanering Service en Cat Z-line 320 på batteridrift, samt en krokbil på gassdrift. Maskinene i prosjektet som ikke er elektriske kjører på K4 biodrivstoff for å redusere klimabelastningen.

Kilde: Pressemelding fra Marthinsen & Duvholt

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.099