23948sdkhjf

40 tonn uten bremser: Norsk vogntog-sjåfør med feilrekord?

Det var mange grunner til at sjåføren valgte å ignorere "Stopp kontroll"-skiltet på Ånestad ved Løten i går kveld.

TRANSPORTKRIM:
Sjåføren dro rett forbi kontrollen på Ånestad i Løten, men kontrollørene fant igjen vogntoget på en sidevei. Tilbake på kontrollstasjonen ble det hektisk aktivitet.

- Dette er det mest alvorlige jeg har sett, sier seniorinspektør i Statens vegvesen Kent Heggeriset.

Uten førerkort og sjåførkort

Listen ble lang da kontrollørene gikk løs på vogntoget. For det første stoppet ikke sjåføren for kontrollen, men valgte heller å kjøre forbi. Det i seg selv er ulovlig.

- Vi fant igjen vogntoget på en sidevei mellom Løten og Hamar, så det var mulig sjåføren ønsket å gjemme seg litt for oss. Vedkommende var på vei til Oslo med rundballer, sier Heggriset.

Dagen etter kontrollen spør vi Heggeriset om han som kontrollør har vært borti et så grovt tilfelle tidligere?

- Nei, det har jeg ikke. Dette er noe av det mest alvorlige teknisk sett. Det meste med dette vogntoget er det noe galt med. Alt fra førerkort og kjøre og hviletid, til det tekniske og kjøring med uregistrert henger. Det er ikke mye som er i orden her, sier han.

Sjåføren av vogntoget hadde ikke gyldig førerkort og kjørte uten sjåførkort i fartsskriveren. Sistnevnte var dessuten ikke kalibrert.

Begjært avskiltet i 2019

Kontrollørene på Ånestad fikk medhold fra politiet om å holde igjen både hengeren og trekkbil, slik at det kunne undersøkes nærmere.

- Vi synes bremsene på trekkbilen er mistenkelig dårlige, og ønsker å undersøke dette nærmere. Dessuten er trekkbilen begjært avskiltet i 2019, sier Heggeriset.

40 tonn uten bremser

Kontrollørene klarte først ikke å finne hengerens identitet, men etter nærmere undersøkelser fant de ut at hengeren ble avregistrert i 2014. Nå var den påsatt skilter fra Litauen.

- Hengeren var heller ikke tilpasset trekkbilen, noe som gjør det umulig å svinge under visse forutsetninger. Det ble videre funnet flere graverende feil på den, lasten var sikret for dårlig, og den hadde ikke tilkoblede bremser, sier Heggriset.

Både trekkbilen og hengeren står på Ånestad kontrollstasjon for nærmere tekniske undersøkelser.

Oppsummert:

  • Forbikjøring av skiltet kontroll
  • Kjøring uten gyldig førerkort
  • Kjøring uten sjåførkort i fartsskriver
  • Utgått kalibrering av fartsskriver
  • Tilhenger hadde ikke tilkoblede bremser tross for at dette veide over 40 tonn!
  • Tilhenger var ikke tilpasset trekkbil. (Ikke mulig å svinge under visse forutsetninger)
  • Flere graverende feil på tilhenger
  • Dårlig lastsikring
  • Uklare omstendigheter rundt tilhengerens identitet
  • Ikke vinterdekk på hengeren

Fører ble anmeldt for de fleste av forholdene, i tillegg til at det ble skrevet ut gebyrer på dekk.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078