23948sdkhjf

Tungt er bra, for tungt kan bli skrekkelig dyrt

Skulle bare frakte maskin til Polen, glemte å sjekke vekta. Eller regelboka. Ble sekssifret gebyr.

UTEKONTROLL OG TRAFIKK:

Denne transporten av en Volvo-graver med utenlandsk bil ble nok vesentlig dyrere enn først antatt.

Det var på fredag at Volvo-ekvipasjen ble vinket inn til vektkontroll på Øyer i Gudbrandsdalen, og det ble bingo for kontrosjef Martin Børresen og teamet der:

I rapporten kan vi lese: 

1 stk overlass på utenlansk kjøretøy - transport av 1 stk gravemaskin. 

Resultat: Overlast på aksler på trekkbil: 8700 kg og semihenger: 10900 kg.

Det resulterte i et gebyr på 156.200 kroner.

Grov feil?

Så vil leseren kanskje spørre: Er dette en grov feil? Størrelsen på gebyret svarer i grunn på det.

Så kan man også spekulerer på om feilen var spekulasjon i å ikke bli tatt - eller manglende kunnskap. Uansett blir det grovt i dette tilfellet.

Lastberegning kan av og til være litt hodebry, men ikke her.

Det fraktes ett stykk kolli med en gitt vekt. Bil og henger har en maks tillatt nyttelast når man fordeler optimalt på akslene. Altså den enkleste subtraksjon man kan gjøre.

Ordner opp for seg

- Transportørene har nok valgt feil utstyr til denne oppgaven, ja, sier Martin Børresen til Tungt. - Helt hvor det skar seg er usikkert, men det stoppet i hvertfall på Øyer.

- Hva skjer nå?

- Han har stått her i helgen, og det ser ut til at vi får en grei dialog med transportøren som er villig til å gjøre opp for seg. Statens innkrevingssentral er på saken, og det kan hende pengene allerede er overført.

- Men graveren kommer uansett ikke videre?

- Ikke med den hengeren, nei. Våre folk er i dialog med transportøren om hvilket utstyr de trenger. Og selvsagt hvordan de går frem for å søke dispensajon og skaffe følgebiler mm.

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (2)
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109