Med innebygget bomhydraulikk
Epiroc har spurt kundene om hva den vanligste årsaken for uplanlagt stopp er på underjordsrigger:
Svaret til kundene var slangebrudd.
Og som svar lanserer Epiroc nye Boomer M20 med slangeløst bomdesing for tunnel- og gruvedrift.
Les også: En million tonn uten fører – autonom milepæl hos Brønnøy Kalk
Intern hydraulikk
Med beskyttet hydraulikk, sensorer og kabler er Epiroc’s nye Boomer M20 designet og bygget for å minimere uforutsette stopp.
Dette er neste generasjon innen underjords tunnel- og gruvedrift forteller Epiroc i sin pressemelding.
Les også: Ny milepæl: Sotrasambandet over halvveis
Det skal minimere uforutsette stopp for slangereperasjoner. Riggen er utviklet i samarbeid med kunder og skal være resultat av omfattende testing og forskning, står det i pressemeldingen.
Automatisert
Takket være innebygde automatiseringsfunksjoner, fjernstyringsfunksjoner og digitale borplaner, skal den sørge for høyere presisjon og ytelse.
Les også: Fåbergtunnelen: Over 1.200 sprengninger og 450.000 kubikkmeter med masser
- Med digital borplanhåndtering vil salvene bryte lengre, være mer presise og gi langt mindre overberg. Vi har sett totale kostnadsbesparelser på opptil 25% og opp til 40% produktivitetsøkning, sier Niklas Berggren, Global Product Manager Face Drilling Equipment i Epiroc.
Fjernstyring
Gjennom fjernstyringfunksjoner kan operatører bore på sikker avstand fra farlige områder og holde produksjonen i gang også under skiftbytter.
Les også: Siste tunnel på Sotrasambandet: Drivingen av Knarrvikatunnelen er i gang
Bedre sikt
Den nye førerhytta har bedre sikt og takket være støy- og vibrasjonsdempende materialer holdes støynivået så lavt som bare 65 desibel.
Alternativ: Batteridrift
Epiroc fortsetter arbeidet mot elektrifisering i tunnel- og gruvedrift under jord. Den nye Boomer M20 leveres med en batterielektrisk drivline som et alternativ.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Epiroc