23948sdkhjf

Distribusjon i fokus: MANs nye serie

Den nye vinen fra MAN heter TGL, TGM og TGS - i Next Generation-utførelse.

NYE BILER:
Next Gen er in. Scania var først ute. Nå er også MANs Next Gen lansert i de mellomstore bilklassene

MAN hadde "tidenes introduksjon" for et år siden. Litt dårlig timing kan man si, men de fleste har etterhvert fått med seg nye TGX.

Nå er også TGL, TGM og TGS kommet til Skandinavia.

MAN opplyser at det både i Norge, Sverige og Danmark legges opp til en introduksjonskaravane for distribusjonsbilene i løpet av våren - og at de første kundebilene alt er på veien.

Distribusjonsprogrammet fra MAN spenner fra TGL-serien fra 7,5 til 12 tonn, videre TGM fra 12 til 26 tonn, mens TGS-serien har varianter fra 18 til 41 tonn.

Mest aktuell motor i distribusjonskjøring med single bil er D15-serien på 9,0 liter og effekter på 330, 360 og 400 hk. Den kraftigere D26-motoren på 12,4 liter egner seg bedre for å trekke tilhenger eller semitrailer, med ytelser på 430, 470 og 510 hk.

Automatisert giring, MAN TipMatic, er førstevalgte for de feste og finnes med seks og 12 trinn. For kjøring under krevende veiforhold, for eksempel vanskelige vinterveier, kan TGS leveres med HydroDrive, hydrostatisk forhjulsdrift, på mange varianter.

Den økende søsterlikheten i hele Next Gen-serien fra MAN betyr at de aller fleste assistentsystemer som leveres i TGX også er tilgjengelig for distribusjonsbilene. Nødbremsesystemet EBA som standard og som minimerer risikoen for sammenstøt med forankjørende. Til de fleste utgavene kan man også få filskiftsystemer, adaptiv cruisekontroll og fjernlysassistent.

Det som nok vil oppleves som en av rosinene i pølsen ved distribusjonskjøringen er Video Turning System, Bird View med 360 graders sikt rundt kjøretøyet, og en radarbasert svingassistent. Sistnevnte er tilgjengelig for TGS nå, men blir etter hvet lansert i TGM og TGL.

Opphav og kilder: MAN pressemelding

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11