23948sdkhjf

Renault med freidig fransk åpning

Om dette blir tillatt i Norge er absolutt ikke sikkert - men nye Kangoo med "Open Sesame-løsning" ser utvilsomt praktisk ut.

Renaults varebiler har, vil nok mange mene, sakket noe akterut de siste åra. Nå skal den franske produsenten gjøre noe med det og web-lanserer nye Kangoo, nye Express, nye Trafic og nye elektriske Kangoo.

Nye Kangoo: "Open Sesame"

Kangoo Van fikk vi se bilder av i 2020, nå får vi ser mer. Fra siden ser man helt nye linjer og den enorme lasteåpningen som kommer fra å fjerne B-stolpen (den bak passasjersdøren). Blir dette lovlig i Norge? Resultatet blir i så fall lastebredde på 1,45 meter. Sikkerheten skal være ivaretatt gjennom å forsterke skyvedør og passasjerdør. Og det er dette som gjør at Renault bruker uttrykk som revolusjonerende og disruptiv strategi, selv om det nok er å overdrive, så er det jo noe nytt.

Men om dette kommer til Norge er usikkert.

- Vi er i dialog med Statens vegvesen, så per dags dato vet vi ikke, og det kan se ut som om vi må ha en bil fysisk å vise dem, noe vi da ikke har enda, forteller Roger Andersen, markedsdirektør i RBI Norge AS. 

Regelverket for klasse 2 i dag er ikke laget for en slik løsning, så her må det i så fall nok inn en justering i definisjonen på varebil/ klasse 2.

Nå med skuff

Kangoo kommer uansett som standard-versjon og Maxi (ikke Compact). I lasterommet kan du få takstativ til f.eks stiger og en europall går på tvers mellom hjulbuene. I kupeen er det til sammen 60 liter med oppbevaringsrom. Blant annet har de fått på plass Master sin uttrekkbare skuff istedet for et vanllig hanskerom, noe vi liker, blant annet fordi den er stor nok til å romme en hardhatt. 

Kommer med dobbeltklutsjautomat

Av motor kommer Kangoo med 1,3 TCE på 100 eller 130 hk, sistnevne kan leveres med EDC7-dobbeltklutsjautomat. Dieselalternativet er 1,5 Blue dCi med 95 eller 115 hk og her kan man velge sekstrinns manuell eller EDC7-automaten.

Assistfunksjoner som automatisk nødbrems, autonom kjøring nivå 2, sidevind-assist, lane-assist og permanent kamera/sladrespeil er på plass.

Nykommeren: Express

Modellen som skal gi konkurrentene bryderi på pris, er Express. Joda, den har du nok sett før, mest sannsynlg fra 80- til 00-tallet, da ble den solgt i 1,7 millioner eksemplarer.

Norske priser er ikke klare enda. Det ser i alle fall ut som man får mye varebil for pengene. Renault-folket på dagens web-lansering forteller at den er enkel å laste, enkel å kjøre og skal ha lav TCO. Lastehvolumet er på 3,3 til 3,7 m3 med lastelengde 1,91 meter med standard varevegg. Nyttelasten er 650 kg med diesel og 780 med bensin-motor.

Permantent sladring

I kupeen har man 48 liter total oppbevaringsplass, multimediasystem med berøringsskjerm med speiling av smarttelefon, tre USB-punkt og fire strømuttakt. Som på PSA sine minste varebiler får den også Rear-view assit, som er et kamera som gir permanent sladrespeil. På assist-siden får den blindsonevarsler, stabilitets-assist for tilhenger og Extended Grip.

Motorisering kommer fra 1,3-liters TCE-bensinmotor på 100 hester med sekstrinns manuell og 200 newtonmeters dreiemoment. På diesel får du 1,5 liters dCI med enten 75 eller 95 hestkrefter på henholdsvis 200 eller 240 Nm.  Dieselforbruket skal ligge på 0,45 til 0,51 liter per mil.

Kangoo Vs. Express?

Med første øyekast ser de to bilene ut til å være nære hverandre i størrelse, forskjellen i korte trekk er at Express blir budsjettfavroitten, mens Kangoo får mer utstyr og automat. De skiller seg også på lastekapasitet. Express: 3,3 - 3,7 m3 Vs. Kangoo med 3,3 - 3,9 m3 og 4,2 - 4,9 m3 i lang versjon

Kangoo E-Tech Electric

I løpet året skal også nye elektriske Kangoo ankomme Norge med 44 kW-batteri og WLTP-rekkevidde på 265 kilometer forteller Renault. 

Motoren på 75 kW kan strupes til 44 kW ved å skru på Eco-mode og den får tre bremse/regenereringsmodus.  Den skal kunne lades på wallbox (11 kW) på 4,5 timer og med hurtiglader kan batteriet nå 80 prosent på 45 minutter.

Hydrogen på Master

I sept 2020 kunngjorde Frankrike sin hydrogenstrategi og Renault skal være med. Siden 2014 har de hatt en prototype Kango med hydrogen. I 2017 viste Renault og SymbioFCell Renault Master ZE H2. Nå nærmer lanseringen seg for nye Master med hydrogendrift seg, den vil komme senere i 2021. Master H2 blir det første produktet fra samarbeidet med PlugPower og Renault. Rekkevidden blir mellom 500 og 600 kilometer. Master sin elektriske ZE-versjon blir også fornyet i år.

Nye Renault Trafic

To personbilversjoner Trafic Combi og Spaceclass ble også vist i dag og varebilen er ikke langt unna. Den skal også lanseres som elektrisk.

Trafic har nytt lyktedesign, nytt interiør og nytt multimedia-system. Den kommer med 2.0 Blue dCi med 110, 150 eller 170 hk. 

Kilde: Renault Europe / RBI Norge AS

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.106