23948sdkhjf

Veidekke tester elektrisk hjullaster i Trondheim

Den elektriske hjullasteren får jobben med å sørge for god fremkommelighet for gående og syklende i Trondheim.

Det kan føre til mindre forurensing og mindre støy for myke trafikanter og naboer.

En siste test før våren

I første omgang har Statens vegvesens driftsentreprenør Veidekke gått til innkjøp av en elektrisk hjullaster som skal brøyte gang- og sykkelveier langs riksvegene i Trondheim. Den er akkurat kommet fram til Trondheim og rekker å prøve seg litt på vårens siste snøfall. Så skal den få påmontert kost, dyse og oppsamler, og ta vårfeiingen av all strøgrusen fra i vinter.

Driftstid avhengig av bruken og utstyr

Hjullasteren er en Volvo L25 Electric på ca. 5 tonn. Den kan ha en ladetid på 2 timer og driftstiden er estimert til 7–8 timer, men utstyret som monteres på er av ulik tyngde, og kommer til å påvirke forbruket av strøm. Dette er Veidekkes første elektriske hjullaster, og det er den første elektriske anleggsmaskinen som brukes til brøyting av Statens vegvesens vegnett.

– Nå skal vi teste kapasiteten til el-hjullasteren. Den får en myk start med vårfeiing, men til vinteren skal den settes inn i ordinær drift og får en egen rode. Vi må finne ut hvor effektiv den er i forhold til de med fossilt drivstoff som vi bruker i dag, sier  Roar Dypvik i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.

– Vi er glade for at vi fikk den hit til kontrakten vår her i Trondheim, og det blir spennende å se hva vi får ut av maskinen, sier prosjektingeniør Håvard Lien i Veidekke.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125