23948sdkhjf

Driftskontrakt Hallingdal og Valdres: Vil minske utslippet med sensasjonelle 85 prosent

Enkelte av tilbyderne som ønsker å drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres, vil redusere kontraktenes CO2-utslipp med opptil 85 prosent.

Nøyaktig hvordan det skal gjøres fremgår ikke av pressemeldingen fra Statens vegvesen annet enn at det skal skje ved bruk av elektriske kjøretøy, biodrivstoff, effektivisering av driften og mest mulig gjenbruk og resirkulering av avfall som genereres i kontrakten.

Prosjektleder i vegvesenet, Mizanur Rahaman, er imponert over det han har lest i tilbudene fra de fire entreprenørene på driftskontrakten Hallingdal - Valdres 2021 -2026:

1. Engebretsen Ingeniør - Entreprenør AS: 309.422.387 kr
2. Presis Vegdrift AS: 339.821.659 kr
3. Mesta AS: 388.848.760 kr
4. Veidekke Industri AS: 403.441.216 kr

– Presis Vegdrift AS har levert det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima. De har tatt mål av seg å redusere CO2-utslippene i Hallingdal/Valdres-kontrakten med opptil 85 prosent, sier Rahaman

Skarp konkurranse

Hallingdal/Valdres-kontrakten blir tildelt etter et to-konvolutt-system. Konvolutt 1 inneholder en beskrivelse av entreprenørens kontraktforståelse (vektes 10 prosent) og beskrivelse av hvordan de vil redusere kontraktens CO2-utslipp (vektes 20 prosent). Konvolutt 2 inneholder pris (vektes 70 prosent).

Etter at Statens vegvesen hadde kontrollert og vektet innholdet i konvolutt 1, ble konvolutt 2 åpnet fredag 9. april. Tilbyderne hadde da prisene vi ser ovenfor.

Oppsummert:

– Mesta var den som leverte best på oppdragsforståelse og klima. På klima leverte de såpass bra at de faktisk har overgått det vi kunne forvente, sier han.

– Presis Vegdrift AS skåret veldig bra på klima selv om de var litt svakere enn Mesta, men har det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima.

Statens vegvesen skal nå kontrollregne og kvalitetssikre tilbudene før den endelige beslutningen blir tatt om hvem som får drifte riksvegene i Hallingdal og Valdres de neste årene. 

– Vi tror at denne kontrakten kan bli et utstillingsvindu for klimaløsninger i framtidens driftskontrakter. Tilbudene overgår våre forventninger til kutt i klimautslipp, sier prosjektleder Mizanur Rahaman i Statens vegvesen.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078