23948sdkhjf

E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen: Blir krav om fossilfrie anlegg

De første kontraktene er klare for utlysing - entreprenøren må levere fossilfritt og klimavennlig.

E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er et konsentrert samferdselsprosjekt i by, med muligheter for å være et fossilfritt anlegg og klimavennlig.

Statens vegvesen skal utføre forberedende arbeider med flere mindre entrepriser, pr. i dag antatt fire slike. Disse sendes ut i løpet av 2021.

Målet er å oppnå fossilfritt anlegg og klimavennlig anlegg, hvor det testes ut krav, stimulering til å oppnå et godt miljø i gjennomføringen, samt hvordan det kan måles og dokumenteres, skriver Statens vegvesen.

Vil kutte 50 prosent

Vegvesenet nasjonalt har som mål å redusere klimautslippene fra anleggsvirksomhet og drift av vegnettet med 50 prosent innen 2030.

Disse fire NASJONALE prosjektene meldes inn som pilotprosjekter for anlegg med utslippsfrie anleggsmaskiner:

1)     E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Kristiansand – uttesting av nullutslippsmaskiner (de første kontraktene er klar for utlysning) lenke: https://www.vegvesen.no/Europaveg/e39gartnerlokkakolsdalen

2)      E39 Betna–Stormyra – entreprisen Betna-Hestnes, uttesting av batterielektriske anleggsmaskiner (lyses ut snart) Lenke: https://www.vegvesen.no/Europaveg/e39betnastormyra/betna-hestnes

3)     OPS Hålogalandsvegen (anskaffelsesprosess med prekvalifisering og forhandlinger før endelig tildeling (anskaffelsesprosessen vil gå i perioden 2021-2023) Lenke: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/halogalandsvegen

4)      E8 Sørbotn-Laukslett – krav om nullutslippsmaskiner (prosentandel eller 100 % - planlagt utlysning 2021/2022)  Lenke: https://www.vegvesen.no/Europaveg/e8ramfjord

- I disse utlysningene vil vi stille krav til eksterne leverandører om å innfri våre krav om fossilfrie anleggsplasser, sier Gina Ytteborg, fagdirektør for HMS og bærekraft. 

 I tillegg vil Statens vegvesen, Drift og vedlikehold, etablere et prosjekt hvor det legges til rette for utprøving av kjøretøy, maskiner og utstyr med nullutslippsteknologi i ulike drifts- og vedlikeholdskontrakter.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079