23948sdkhjf

Tungt og tøft: Iveco T-Way lansert

Dette blir den tøffeste "volumbilen" på markedet i en litt smal nisje - røff kjøring i anlegg, gruver og brudd - som også kan brukes på landevei.

NYE LASTEBILER: 

T-Way er kort forklart den siste bilen i Ivecos nye Way-linje, etter langtransportbilen S-Way og den nye X-way (som er myntet på lettere anleggskjøring enn T-Way). Eller sagt på en enklere måte: T-Way er nye Trakker, og er en langt voksnere og flere generasjoner mer moderne bil samtidig. 

Men aller først må jeg si det var en ganske interessant digital lansering Iveco gjennomførte med T-Way nylig - og det er en observasjon som ikke har så mye med selve bilen å gjøre.

Jeg ble faktisk imponert over hvor fokuserte og direkte og og presise og proffe Ivecos ledelse var da presenterte nyheten. Dette er nye takter for oss som er mest vant til svada og pompøse selvfølgligheter og selvskryt når nye biler, lastebiler og annet blir lansert - ikke minst fra italienske merker.

Treat it bad

Med denne presentasjonen ga Iveco tydelige signaler om at de nå mener bissniss uten noe snikksnakk eller andre italienske fakter. Thomas Hilse (bildet), som ble toppsjef i Iveco i oktober for halvannet år siden, har åpenbart tatt med seg mye bra lærdom fra Daimler.

Ikke misforstå: Også Iveco viste dramatisk video med heftig musikk. Ingen lastebillansering kan foregå uten. Og Iveco har da også ganske mye catchy footage av historikken bak sine røffe anleggs og ekspedisjonsbiler - ikke minst fra utallige Dakarløp. Mye av innledningen ble brukt på å understreke at de på grunn av hva de har gjort før, vet hva de snakker om nå. 

Underholdende, men ikek sååå nyttig.

Når alt kokes ned, handler det om at de antagelig har laget den tøffeste og røffeste bilen i sitt lille segment - og etter alt å dømme den mest moderne.

T-Way er ment å være en 100 prosent offroadbil for anlegg, gruver og steinbrudd, men som ikke er vond å ta en tur på veien med heller. Og som har alt det oppkobledet og tilkobledet utstyret og assistentløsninger man finner på dagens mest moderne veibiler. Inkludert prediktiv cruisecontroll som sparer noen slanter diesel på landeveien.

Og for de som blir utålmodige etter bare tre ord, er budskapet "Treat it bad" - eller på norsk "Kjør den hardt". Underforstått: Dette er en bil som er laget for hard bruk og ber om mer.

Arven fra Trakker

Selve basisen i hytta er fortsatt samme som i gamle Trakker. Det betyr selvsagt at det ikke er danseplass der inne, men dette er IKKE en bil man skal bo i. Resten av bilen er ny, og så moderne som en bil laget for det globale markedet kan være.

For den blir også levert i både Euro 3 og 5-utgaver - ganske enkelt fordi det fortsatt er standarden i noen deler av verden. I Europa er det selvsagt siste Euro 6-versjon som gjelder, og hvis det er noen som sitter og tripper etter å kjøpe T-Way nå, kan vi berolige med at salget er åpnet - og Euro 6-bilene produseres først.

Akkurat som med Euro-klassene, er det faktisk fortsatt mulig å få bilen med manuelt gir - for dem som bakstrever etter slikt. Det finnes kanskje noen slike kunder her hjemme også, men den nye hi-tronix girkassen med offroadfunksjoner bør ganske kjapt få folket på bedre tanker.

Største motorvalget er Cursor-13-motoren med 510 hester. Bilen kan selvsagt leveres med et utall drivlinje/akselkombinasjoner både som trekkvogner og langchassis, sistnevnte opp til 8x8, men et snedig alternativ for dem som trenger mer nyttelast og ikke så mye allhjulsdrift, er muligheten for hydrostatisk forhjulsdrift. Systemet fungere i opp til 25 km/t.

Og blant mye annet nytt - et avansert kraftuttak som leverer hele 2300 newtonmeter. Ifølge Iveco gjør den store allsidigheten og utvalget av varianter at bilen bør være svært aktuell som kommunalkjøretøy for diverse spesialpåbygg.

Fortsatt nysgjerring? Les mer i kommende AnleggsMagasinet :)

Kilde: Iveco pressekonferanse

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.188