23948sdkhjf

- Disse jobbene krever svært dyktige sjåfører

Biler til fem millioner: - Den største utfordringen vår er å rekruttere nye dyktige sjåfører, sier daglig leder Thomas Fredriksen i Østkran.

BEDRIFTSPORTRETT:

For ikke lenge siden rullet det tre nye Scania kranbiler inn til hovedkontoret til Østkran i Vøyenenga i Bærum. Og skal vi tro daglig leder Fredriksen (bildet under) så er dette biler som ikke er for hvem som helst.

Krevende yrke

Biler til fem millioner kroner stykket, svært varierende oppdrag og ikke minst lang erfaring med planlegging, sikring og trygg lasting og lossing. Kombinasjonen krever sin sjåfør.

- På kranbilene våre er vi helt avhengig av å ha dyktige sjåfører med erfaring. Vi kan sette en ny sjåfør på en av de små kranbilene etter at de har vært med på opplæring, men på de store bilene kreves det erfaring, sier Fredriksen.

Bilene som sist ble levert til Østkran fra Scania var en R540 8x4 med 115 tonnmeter kran, en 540 8x4 med 82 tonnmeter kran, og en R540 tridem 8x4 med 71 tonner kran. Alle kranene er montert av Norkran.

- Vi har nok kjøpt rundt 20 nye Scania de siste to årene, og vi ser at på de fleste områder hvor vi opererer er Scania best, sier Fredriksen.

I tillegg til kranbilene gjør Østkran også modultransport og maskintransport. De kjører blant annet trucker for Jungheinrich og Hesselberg, og de flytter maskiner for Ramirent. Bedriften har også to brakkebiler som de kjører brakkemoduler på.

- Vi har også ni biler som kjører byggevarer fast for Optimera ut til sluttbruker. De blir nattlasta hver natt og går deretter ut, sier Fredriksen.

Lang fartstid i bransjen

Thomas Fredriksen har drevet med kranbil siden 1998, da han startet eget firma og utførte oppdrag med en kranbil. I 2005 etablerte han Øst Kran & Transport, og samtidig ble flere kranbiler kjøpt inn. I 2017 fusjonerte bedriften sammen med Veikran AS, og endret navn til Østkran AS.

- Det var jeg og en til som drev Øst Kran & Transport frem til 2014. Da skilte vi lag, og jeg eide bedriften alene frem til fusjonen. I dag er det mye administrasjonsarbeid på meg, men det hender jeg er ute og kjører litt også. Dessverre ikke så mye som jeg ønsker. Det er litt klønete å være daglig leder og sitte i telefonen, samtidig som man er ute på oppdrag med kranbilen, sier Fredriksen.

I dag har Østkran 55 ansatte inkludert administrasjon og sjåfører.

- Hvordan har koronapandemien påvirket driften hos dere?

- Skal vi se litt stort på det så har vi ikke merket noe til det i det hele tatt. Vi har ikke hatt noen nedgang i ordretilgang, men vi har hatt noen ansatte i karantene. Alle ansatte har nok blitt belastet i en eller annen form, men rent omsetningsmessig for bedriften så har vi ikke blitt berørt, sier Fredriksen.

Volvo eller Scania?

Bilparken hos Østkran teller rundt 45 biler, stort sett Scania. På sensommeren kommer det tre nye biler, hvor to stykker er en Volvo krokbil og en Volvo brakkebil.

- Hva er det viktigste for dere ved valg av ny bil?

- Det er ettermarkedet og hva som skjer når bilen skal på verksted. Da må vi få den hjelpen vi trenger, og det er mye av grunnen til at vi bare har kjøpt Scania de siste årene, sier Fredriksen.

I dag har Østkran både Volvo og Scania, og for Fredriksen er det alltid greit å sammenligne de to når nye biler skal kjøpes inn.

- Vi ser at Volvo fungerer bra på noen av de områdene hvor vi kjører, men stort sett er Scania best. Vi bytter de store kranbilene etter rundt seks-syv år, mens bilene som går med byggevarer gjerne byttes etter fem år. Det er blant annet avhengig av hva vi får i innbytte, sier han.

Bildet over: Glassmontering med den nye Scania R540 tridem 8x4 med 71 tonnmeter.

- Hvem bestemmer når en ny bil skal kjøpes inn?

- Det er jeg som har det siste ordet, men jeg lytter til ønsker fra sjåførene også. Noen av våre ansatte er litt mer enn middels opptatt av lastebiler, og de har gjerne noen egne ønsker.

Rekrutteringen er vanskelig

Fredriksen forteller at Østkran i dag har veldig mye bra og nytt utstyr, og at det er bra når de søker etter nye ansatte.

- Den største utfordringen vår er å rekruttere nye sjåfører. Mange jeg snakker med synes også det er vanskelig å få tak i nye og flinke folk, sier Fredriksen.

- Er det mulig å få tak i gode kranbilsjåfører i dag?

- Det er ikke ofte vi må søke etter nye folk, men hvis noen slutter hos oss, så forsøker jeg først å flytte internt, særlig på de store kranbilene. Vi må være sikre på at de har de kvalifikasjonene vi etterspør. Man må være veldig heldig for å få tak i nye dyktige kranbilsjåfører i dag. Det gjelder ikke bare kranbil, men også maskinbiler, sier Fredriksen.

Han sier videre at markedet og oppdragene er der, så hvis han får tak i en dyktig sjåfør så er det bare å bestille en ny bil.

- Kranbilene vi har er det oppdrag på hver dag. Vi kjører et skift om dagen, for det er på dagtid det er mulig å levere til byggeplasser og slikt. Vi har tenkt å kunne kjøre doble skift på bilene med en ekstra sjåfør, men med biler til fem millioner kroner stykket blir det vanskelig å sette inn en ekstra sjåfør uten god nok erfaring. Hvis en sjåfør er syk eller borte av en annen grunn, så blir bilen stående den dagen, sier Fredriksen.

Bildet over: Østkran transporterer også brakkerigger.

Variert arbeidsdag

Ved siden av levering av materialer til byggeplasser eller maskintransport, kjører også Østkran noe spesialtransport.

- Hvor varierte er oppdragene dere utfører?

- Sjåførene på de store kranbilene ønsker seg gjerne spesielle oppdrag, med ekstra utfordringer på størrelser og volum. Det synes sjåførene er moro å drive med, sier Fredriksen.

Østkran sine største biler er tre 115 tonnmeter kranbiler som løfter 38 meter.

- Sjåførene på disse bilene har ofte svært varierte arbeidsdager, sier Fredriksen.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.055