23948sdkhjf

DFDS kjører Volvo FM Electric fra i sommer

Bilen skal levere forsyninger til Volvos lastebilfabrikk i Gøteborg. I starten vil den kjøre 120 kilometer per dag.

TUNGT OG FOSSILFRITT: Volvo fortsetter å trøkke til på sin elektriske satsing.

Nå er det ikke helt godt å si om Volvo ligger fremst i det elektriske racet - eller om de bare er det merket som snakker om det med høyest stemme - men Volvo gir i det minste de elektriske lastebilene et tydelig ansikt.

Og akkurat den posisjonen kan være gull verd den dagen tungt elektriske lastebiler kommer for alvor. Selv skal Volvo sette sin serie med FM, FMX og FH i produksjon fra høsten 2022, altså om et drøyt år.

I mellomtiden er det "fullskalaprosjekter" som kommer til å fange oppmerksomheten. Og kanskje aller først ut med nye elektriske FM er altså DFDS - i et samarbeid mellom DFDS og Volvo om å skape en fossilfri forsyningskjede for Volvokonsernet.

Fra i sommeren vil lastebilen levere forsyninger til Volvos lastebilfabrikk i Gøteborg. I starten vil den kjøre 120 kilometer per dag.

For å sikre investeringen, skal DFDS samtidig bygge den kraftigste ladestasjonen på markedet ved sitt hjemdepot i Gøteborg, med en kapasitet på 350 kW.

 – Vi er i starten av vår elektriske satsing og forstår at ladekapasitet er viktig. Erfaringen med Volvo vil være verdifull når vi øker omfanget, slik at vi kan evaluere bilens batterikapasitet basert på ruter og individuelle oppgaver, sier Niklas Andersson, som er både konserndirektør og sjef for DFDS' logistikkavdeling.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Volvo

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095