23948sdkhjf

NCC Industry: I want my MTV

Suksessen med den første formateren eller MTV (Material Transfer Vehicle) førte til at NCC Industry ville ha en til.

Konstant leggehastighet og mindre termisk- og partikkelseparasjon skal sørge for bedre jevnhet på asfaltdekke. Svært kort og kontant, det er det en formater med blandefunksjon sørger for.

Her er det snakk om Weiler E1250B, den er ikke billig og den veier over 24 tonn, så hvorfor kjøper nå NCC Industry enda en? 

Bonuskvalitet

Den første Weiler-formateren i Norge gikk til Vaktmesterkompaniet i 2017. Da de sluttet å ta de store statskontraktene solgte de den til NCC i 2018.

Det ble en suksess kan maskinsjef i NCC Industry, Rune Husby, fortelle. I noen regioner kreves dette i statskontraktene på de store veiene, altså formater med blandefunksjon eller MTV (Material Transfer Vehicle). Det gis også bonuser for å bruke det, derfor vil det lønne seg på prosjekter som her på E18 utenfor Drammen. I dobbel forstand. Ikke bare for entreprenøren, men også fordi kvaliteten på dekket skal bli bedre.

Bilde over: Jobben på E18 sørgående måtte være ferdig før klokka 05:00, da trafikken blir satt på igjen. Foto: Fredrik Saugstad

Hvordan det funker

Asfalten klippes opp og skyves opp i en elevator. Et vanlig problem er at den er transportert langt på bilen eller ligget lenge i siloen og det danner seg hinne og separasjon. Formateren fjerner både denne steinseparasjonen og eventuell termisk separasjon. Mateskruer satt mot hverandre elter og tygger istykker klumper, når de blir fine nok blir de mikset og sluppet ned i siloen i utleggeren.

Saken stod på trykk i Anleggsmagasinet Nr.4 - Har du ikke abonement sider du?

Ny førerplass fra Cat

Hvordan er det å få ny ”bil” spør vi maskinfører Steinar Skogen, som skryter av langt bedre stol og duppeditter enn den forrige MTV-maskinen han kjørte, en RoadTech fra 2016 som nå er solgt til NCC i Danmark. Også en spesiell maskin, men langt mindre moderne enn denne, understreker han.

Bilde over: Dette var noe helt annet konkluderer Steinar Skogen med. Han er vant til en noe mer gammeldags RoadTech. Foto: Fredrik Saugstad

Den amerikanske Weileren har fått en komplett førerplass med spaker og instrumenter fra Cat sin valseserie, noe Glenn Thorén i Pon Equipment har pushet dem til.

Bilde over: Glenn Thorén i Pon Equipment fulgte maskinens første jobb hele natta, her fra E18 utenfor Drammen. Foto: Fredrik Saugstad

Som den første Weileren i verden har den også automatisk avstandsregulering og sentrering av materfeltet, en slags adaptiv cruisecontrol til utleggeren. Det vil si at Steinar kun trenger å konsentrere seg om innmatingen foran. Dette var de første tonnene den la ut etter overleveringen og det var fortsatt litt oppsett og programvareoppdatering som gjenstod. 

Fungerte fint

Men fungerte gjorde det. Distriktssjef i NCC Industry Bård S. Andersen fulgte med og konkluderte med at dette gikk fint, bare noen småjusteringer gjenstod. I løpet av natta skulle det bli lagt nytt dekke i et sørgående felt på en strekning på 1500 meter innen klokka 05.

Bilde over: Maskinsjef i NCC Industry AS, Rune Husby og Glenn Thorén i Pon Equipment med corona-hilsen foran den nye formateren Weiler E1250B. Foto: Fredrik Saugstad

Top Notch

Moderne design er ikke fokuset hos Weiler, kvalitet derimot ser det ut som de legger en del ære i. Det er maskinsjefen selv som forteller dette til Anleggsmagasinet og beskriver byggekvaliteten som top notch. 

- Her er det mye masser som går mot stål, men det holder for det er gjort skikkelig, forklarer Husby.

Maskinen fra 2017, som NCC overtok i 2018 har gått 2000 timer uten noe tull, nå kan de gå inn i en asfaltsesong med to MTVer.

Artikkelen er en del av vårt tema om AnleggsMagasinet GULL.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094