23948sdkhjf

Svensk vogntog fullastet med sprengstoff manglet vitale bremsedeler

Kontrollørene på Svinesund oppdaget grove feil. - Vi avverget en potensiell stor ulykke, sier fagsjef Øyvind Grotterød i Statens vegvesen.

EKSPLOSIV UTEKONTROLL:
Det var under kontrollen på Ørje tirsdag at Statens vegvesen avdekket det graverende tilfellet.

Vogntoget var fullastet med sprengstoff, og kontrollørene fant ved nærmere undersøkelser ut at det var flere mangler på bremsene.

  • Feil og mangler på bremseskive og bremseklosser på siste aksel på henger.
  • Sprukket bremseskive på styrende aksel på bil.

- Spesielt ille var det med bremseskivene på den siste akselen på hengeren. Der var det brudd, og den lå å gnagde mellom ramma og felgen slik at felgen var nesten slitt av, sier Grotterød.

Vogntoget var på vei fra Sverige til Norge. Hengeren var lastet med 16 tonn sprengstoff, og i tillegg var bilen lastet opp med betydelige mengder.

- Vi vet at Oslofjordtunnelen ofte er brukt av disse transportene, og når man vet hvor dårlig forfatning dette vogntoget var i, så blir jeg skremt av tanken på hva som kunne ha skjedd. Hadde felgen delt seg på vei ned i Oslofjordtunnelen kunne det ha gått skikkelig ille, sier Grotterød.

Det er ikke første gangen kontrollørene på Ørje stopper transporter med sprengstoff fra Sverige, hvor kjøretøyet ikke er i god stand. På dette vogntoget var det gamle brudd i bremseskivene, og det har kjørt slik lenge.

- Vi har stor fokus på trafikksikkerhet, og at vi får fjernet slike kjøretøy fra veien er veldig viktig, sier Grotterød.

Bilen fikk bruksforbud, måtte lastes tom og berges til nærmeste verksted. Hengeren fikk bruksforbud og ble avskiltet på stedet. Den ble lastet tom og må berges til verksted.

Strengere i Norge

Audun Tanberg i Terje Tandberg Transport sier at det er ganske strenge krav for de som skal transportere sprengstoff i Norge.

- Det skal blant annet være et kapslet ledningsnett som gir mindre risiko for brann, deksler over varme vitale deler på motor og girkasse, brannslokkerutstyr, EU-kontroll hvert år og en ADR-kontroll som må gjøres innen en måned etter EU-kontrollen, sier Tandberg

Han forteller at Sverige har andre regler enn Norge, og at det kjøres med mer gammelt utstyr der.

- Jeg tror nok Norge er strengere enn Sverige på en del ting her, og vi gir oss litt over for svenskene. Så lenge du har gammelt redskap så får våre kolleger i Sverige lov til å beholde det. De godkjenner transport med gammelt utstyr, og dermed har ikke bil og henger det nyeste og tryggeste utstyret, sier Tanberg.

Han sier at i Norge må de ha et EXIII-skap hvis de skal frakte over 1000 kilo sprengstoff. Det er et skap med blant annet brannhemmende vegger.

- Der har svenskene godtkjent gammelt utstyr, fordi dette nye er ganske dyrt å kjøpe. Derfor blir det vanskelig for oss i Norge som har strenge krav å kunne konkurrere på pris. Vi har parkert to biler nå fordi vi ikke får betalt det vi må ha for transporten. Vi kjører nesten ikke sprengstoff lenger, sier Tandberg.

Opphav og kilder: Tungt.no, Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047