23948sdkhjf

E6 Sørfold: Ber bransjen om råd

Trenger løsninger for å bygge storprosjektet E6 Megården – Mørsvikbotn i Sørfold kommune i Nordland så raskt og effektivt som mulig.

Prosjektet E6 Sørfold har en kostnad på ca. 9, 4 milliarder kroner og Samferdsels-departementet har besluttet at det skal forberedes for bygging med tidlig involvering av entreprenør.På grunn av koronapandemien presenteres prosjektet i en video (den under) som nettopp er gjort tilgjengelig for bransjen.

I praksis betyr tidlig involvering at entreprenørene kan foreslå andre løsninger for bygging, trasevalg og materialvalg enn det som til nå er planlagt, der dette gir kortere byggetid, bedre økonomi eller bedre samfunnsnytte.

Det legges også opp til dialogmøter med en og en entreprenør den nærmeste tiden.

– Vi håper videoen vil friste store seriøse aktører med kompetanse til å utvikle og gjennomføre et så utfordrende og spennende prosjekt sammen med oss. For dem er det bare å ta kontakt, sier prosjektleder, Knut Sjursheim.

Bilde over: E6 Megården-Mørsvikbotn: De tre parsellene i dagens reguleringsplan.

Prosjektet er tredelt

Parsell 1, Megården-Sommerset vurderes bygget med mulighet for optimalisering gjennom tidlig involvering. På denne strekningen vurderes det alternativ trase med en kort og en lengre tunell via Nordfjorden som vil gjøre vegen nesten fem kilometer kortere enn alternativet som ligger i dagens reguleringsplan.

Parsell 2, Brua over Leirfjorden vil bli bygget etter vedtatt reguleringsplan. Her åpnes det ikke for tidlig involvering eller endringer av planløsning.

Parsell 3, Tverrdalen-Mørsvikbotn vurderes bygget med mulighet for optimalisering av løsninger gjennom tidlig involvering. (Se vedlagte kart)

Kilde: Pressemelding fra Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063