23948sdkhjf

Ny 750 i skauen: - Det er litt skrekkblandet fryd

- Dette er en livsstil, og da er det gøy med skikkelig utstyr, sier Stian Østby.

NYBIL:
Stian Østby fikk nylig utlevert sitt nye tømmervogntog, en Volvo FH16 750 8x4 tridem med pusheraksling, og påbygg fra Höglunds.

 - Jeg er kjempefornøyd. Jeg har bare kjørt to lass, men det virker så langt veldig bra, sier Østby.

- Hvordan er det å kjøre på skogsveier og hente tømmer i en helt ny bil?

- Det er litt skrekkblandet fryd. Vogntoget er et arbeidsverktøy som skal brukes, så det må bare gå. Det tar seg fint ut når det står ubrukt hjemme på gården, men det kan ikke stå der, sier Østby.

Han forteller at det strømmer på med gratulasjoner for det nye settet, og at han er helt overveldet over alle meldingene. Han hentet bilen i Sverige 21. mai, og opplevde stor respons på facebook da han den gang la ut bilder av bilen. Etter det har vogntoget stått å ventet på TF0-godkjenning fra Statens vegvesen.

- Det er helt sorgen hvor lang tid det tok å få dette godkjent, sier Østby.

Den forrige bilen hans var nå seks år, og ble solgt til et firma i Skien. Det nye settet er det første komplette som han kjøper til seg selv.

- Det er fantastisk moro å ha alt nytt, sier Østby.

I valg av ny bil måtte han gå flere runder med seg selv. Et av valgene var om han skulle velge en fireakslet bil istedenfor en treakslet, for han har tro på å flytte mer vekt fra hengeren og over på bilen. Valget ble fire aksler på bilen og fire aksler på hengeren.

- Jeg måtte vurdere litt ekstra om jeg skulle jeg velge en boggi med pusheraksel eller en tridemboggi med styrbar aksel bak. Jeg har tatt med meg den erfaringen jeg har fra 15 år med tømmerkjøring, og jeg har snakket med mange andre om hva deres erfaringer er. Nå sier jeg på ingen måte at det jeg har valgt er det riktige, men jeg har valgt ut fra det jeg tror og tenker, sier Østby.

540 eller 750

Østby sier at det er ganske standard utstyr på denne bilen, sett bort fra litt små detaljer her og der. Av utstyr kan det nevnes:

  • Oppvarmet frontrute
  • Airbag i ratt
  • i-Park Cool elektrisk klimaanlegg
  • Adaptiv cruise control
  • i-See kartbasert cruise control
  • Elektrisk hyttetipp

 - Det viktigste er å bygge en bil som har god fremkommelighet. Jeg vurderte 540, og det er nok liten tvil om at den ville vært snillere på totaløkonomien i løpet av fem år. Jeg har hatt 750 tidligere som jeg var veldig fornøyd med, og var redd for at spranget ned til 540 ville bli litt stort, sier Østby.

Rubber duck på hytta

- Hva med de to figurene som er lakkert på utsiden av hytta?

- Det er rubber duck-figuren fra Convoy-filmen som er utgangspunktet, og jeg og lakkereren Terje Aspmo har laget en krysning mellom han og Donald Duck. Han har fått litt muskler og en Volvo-tatovering, sier Østby.

Dette er første gang han har dette designet på bilen sin. På den forrige bilen hadde han en gaupe utenpå bilen, og en forniklet rubber duck på dashbordet.

- Det er en livsstil

Han legger vekt på at tømmerkjøringen ikke bare er en jobb. Det er en livsstil, og han lever og ånder for tømmerkjøringen.

- Jeg har stor interesse av både yrket mitt og bil, og da er det moro med en 750, sier han.

- Hva er den største forskjellen på bilene fra da du startet med tømmerkjøring i 2006 og i dag?

- Det er komforten, stabiliteten og ikke minst økonomien. Da jeg startet kjørte vi med Volvo 610, og det er vel noe av det dyreste vi har kjørt med tanke på drivstofforbruk. Nå har vi også med oss 60 tonn mot 50 tonn da jeg startet, sier Østby.

 Logistikken er den største utfordringen

For de som kun ser tømmerbilene på asfaltveiene, er det vanskelig å forstå hvordan disse store vogntogene klarer å manøvrere på trange skogsbilveier. Østby ser ikke på det som den største utfordringen i arbeidshverdagen.

- Jeg tenker nok ikke at det er så mange utfordringer for oss som kjører tømmer. Det å kjøre alene på smale skogsbilveier og snu på trange steder er en del av hverdagen. Det føles ikke så vanskelig. Jeg vil heller drive alene på en skogsbilvei enn å stå på en fjellovergang med ventende kolleger foran og bak med tidspress. I skogen er det ingen rundt som stresser og maser, sier Østby.

Han sier at den største utfordringen nok er å få lagt opp kjøringen slik at det blir mest mulig økonomi ut av det. Bilen bør være fylt opp det meste av tiden.

- Det er transportledere i firmaet som vi kjører for som setter opp en ukes- og måneds-plan, så er det opp til oss å planlegge turene dag for dag. Tømmeret ligger uansett å venter på oss, sier Østby.

Denne uken skal Østby og han sjåfører kjøre en del lass til Sverige, Halden, Borregård, Kongsvinger og Våler. Når vi snakker med han sitter han i nybilen på vei fra Edanesågen i Sverige, der han har levert dagens første lass. Tilbake til Odalen og kjøre sagtømmer til Bergene Holm på Kirkenær.

Stolt av transportbransjen

Stian Østby er glad i yrket sitt, og stolt av å jobbe i transportbransjen.

- Den vanlige mann i gata burde sett litt mer av hva vi driver med. Norge hadde ikke fungert uten sjåførene, alt fra de som henter søpla, til de som leverer melk til butikken. Landet går ikke rundt uten oss, og det er lite kjent, sier Østby.

Han mener det er mange som ikke ser hele bildet, og at Norge ikke driftes fra åtte til halv fire.

- Det er veldig mange trivelige og hardt arbeidende folk i denne bransjen. Vi kan godt konkurrere om den samme lasta, men setter vi oss ned og prater så er det god stemning, sier Østby.

Han er tydelig stolt av å være yrkessjåfør, og legger ikke skjul på at han trives veldig godt i jobben sin.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125