23948sdkhjf

Øker plukkeffektiviteten med opptil 20 prosent

Linde har lansert to nye plukktrucker som begge er utstyrt med to forskjellige semiautomatiske systemer som hevdes å bidra til at plukkeffektiviteten øker med opptil 20 prosent.

Etter å ha utført plukk på én lokasjon er det urasjonelt og tidkrevende at plukkeren må stige på trucken og kjøre den til neste lokasjon for der å måtte stige av for å utføre neste plukk. Derfor har de fleste truckprodusenter lenge tilbudt halvautomatiske løsninger der trucken beveger seg selv mellom plukkstasjonene.

Linde var langt fra først ute med teknologien da de presenterte fjernkontroll-løsningen OptiPick til plukktrucken N20 for fem år siden, men denne gang er produsenten høyst sannsynlig den første med å tilby plukktrucker der truckføreren kan velge mellom to ulike semiautomatiske systemer.

Tilbys på to varianter av N20

De to semiautomatiske (SA) systemene tilbys på to varianter av den populære plukktrucken: Linde N20 SA og N20 C SA. På førstnevnte er batteriet plassert bak truckføreren som dermed står helt foran og således har svært god oversikt når man for eksempel skal kjøre ut av en reolgang. C står for «Classic» og indikerer at den modellen har en konvensjonell plassering av batteriet foran føreren.

Både «Stop-and-go» og «Follow-me»

Linde opplyser at de semiautomatiske kjøremodusene «Stop-and-go» og «Follow-me» har som mål å forkortede kjøre- og gangavstander under plukking i reolgangene, i tillegg til å eliminere behovet for at plukkeren må gå av og på trucken, noe som også reduserer risikoen for ulykker.

Produktsjef Stig André Fridlund hos den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck AS opplyser at «Stop-and-go» er ganske lik den tidligere OptiPick-løsningen. Den benyttes fortrinnsvis der det skal plukkes fra begge sider i reolgangen og hvor trucken kjører midt i reolgangen og hvor start og stopp styres ved hjelp av en fjernkontroll.

«Follow-me» er imidlertid et helt nytt tilbud fra Linde hvor trucken automatisk følger etter plukkeren og som stopper nøyaktig der vedkommende ønsker slik at plukket kan legges direkte på for eksempel enten den fremre eller bakre pallen. Denne teknologien skal egne seg spesielt godt der det bare skal plukkes fra én side opplyser Linde.

Begge funksjonene er basert på ultrabredbånd radioteknologi og skal sikre centimeterpresisjon. Ved enden av reolgangen stopper trucken automatisk for å unngå kollisjoner med andre trucker. Ved å gå ombord på trucken avsluttes det semiautomatiske moduset og trucken kan kjøres manuelt til neste reolgang.

Sikkerhet som en AGV

Både N20 SA og N20 C SA er utstyrt med en scanner som detekterer både mennesker og andre trucker i området. Fridlund opplyser at sikkerhetsnivået er like høyt som på en AGV og scanneren opererer med både med en liten stoppsone og en større og bredere saktekjøringssone. Den lave plasseringen gjør at scanneren også oppdager uventede hindringer som trucken automatisk kjører rundt. For å unngå skade på reolene og gi plukkerne tilstrekkelig spillerom til å gjøre jobben, opprettholder trucken en minimumsavstand på 50 centimeter fra reolen, men den kan om ønskelig også bli posisjonert i en større avstand ved begynnelsen av reolgangen.

Kilde: Linde Material Handling

Artikkelen er en del av vårt tema om Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109