23948sdkhjf

E16 Kvamskleiva: Hæhre fyrer av siste salve denne uka

Siden påske har Hæhre boret, sprengt, sikret og kjørt ut tunnelmasse med en fart på 20 meter om dagen.

Hæhre fyrte av første salva fra vest 20. januar i år. 6. april begynte de effektive tunneldriverne å sprenge seg inn i fjellet fra øst. Siden påske har Hæhre boret, sprengt, sikret og kjørt ut tunnelmasse med en fart på 20 meter om dagen.

Sju og en halv måned etter første spadestikket på ny E16 gjennom Kvamskleiva i Valdres er det gjennomslag i Hugaviktunnelen onsdag 23. juni.

- Folka i Hæhre er superflinke.  Vi har klart å holde tempoet oppe i vegbyggingen til tross for et tøff vinter med mye vær. Så langt har vi også unngått koronasmitte, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.

Orkan i kastene

En ting er uker med streng kulde, men i tillegg kom det kraftig vind med orkan i kastene som førte til problemer for vegbbyggerne i Vang. Uværet skapte krøll for den 300 meter lange og ti meter dype siltgardin som skulle holde finstoffene på plass. Det førte til for høye verdier av finstoffer i Norsvinfjorden, og brefarge på Ryfossen.

- Hæhre monterte opp en ny gardin som tålte vind bedre. Det fikset problemet, sier Rye.

Etter gjennomslaget skal Hæhre frakte tunnelmasse fra vestsiden av Kvamskleiva gjennom tunnelen til fyllingen i Hugavika.

Effektiv anleggsveg

- Når E16 trafikken kjører gjennom tunnelen og under den midlertidige E16 brua  i Hugavika får vi en effektiv anleggsveg som hvor anleggstrafikken ikke kommer i konflikt med trafikken på E16, sier Rye.

Det gjenstår fortsatt mye arbeid før det kan settes på trafikk gjennom Hugaviktunnelen. Den utsprengte tunnelen skal sikres ferdig og innredes med trafikksikkerhetsutstyr.

Det skal trekkes omlag 60.000 meter kabler i den 1,8 kilometer lange tunnelen.

Prosjektleder Jan Lima skryter av anleggsarbeiderne i Hæhre, og det gode samarbeidet med Statens vegvesen.

Østlandsveg i vestlandsterreng

- Vi bygger ny veg i vestlandsterreng på Østlandet. Likevel har vi god framdrift, uten at vi har hatt noen arbeidsulykker. Samtidig er dialogen god med byggherren. Vi får tatt de nødvendige avklaringene raskt underveis, sier Lima.

 Ny E16 gjennom Kvamskleiva skal etter planen åpnes i slutten av februar 2023.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Scania R770 til Hardangerskifer: - Vi vil ha god trekkraft og spare diesel
Krone er fortsatt konge over 16 tonn: Tilhengersalget med solid vekst i 2022
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
DAF CF 340 i test i TransportMagasinet "Etter noen mil"
E6 i Badderen får ny bru - en midlertidig sådan
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.11