23948sdkhjf

Doosan DA45 4x4 testet ett år: Hæhre ser flere fordeler

Den første prototypen av Doosan DA45 4x4 er snart ferdig med test på anlegg - nå venter pilotserien.

Hæhre Entreprenør har vært med på prosjektet med Doosan DA45 4x4 siden maskinen kun fantes på tegnebordet, forklarer Thomas Jonsebråten, fagansvarlig dumper i Hæhre Entreprenør.

Sentrale figurer fra Hæhre har vært Thomas Jonsebråten (bilde til høyre), Lars Hæhre (daglig leder i Rental Group) og Frank Ole Sørensen (daglig leder i Rental Group Machine). 
Dette er altså prototypen av Doosan DA45 4x4, en hybrid mellom tiptruck og rammestyrt dumper. Nå er den ute på test med Hæhres maskinførere på et anlegg mellom Porsgrunn og Larvik.

Fem stk i pilotserien

Til sommerferien har testingen pågått ca ett år, da skal maskinen tilbake til Doosan i Elnesvågen for analyse. Etter ferien, trolig i september, får Hæhre den første maskinen i pilotserien, i alt skal de få fem slike.

Bilde over: Prototypen har så langt gitt flere fordeler enn ulemper, men kassa skal bygges større for å romme mer sprengstein. Foto: Rosendal Maskin

- En fordel er kort utviklingsløp siden Doosan-fabrikken er her i Norge og vi har et godt samarbeid med både fabrikk og importøren Rosendal Maskin, forklarer Thomas.

Bilde over: Det er stive trucker på 40 tonn som med dette utfordres av Doosan-fabrikken på Elnesvågen i Møre og Romsdal. Her ser vi markedsansvarlig Jan Roger Lindseth i Doosan Infracore Norway. Foto: Doosan

Han nevner Tor Anders Høgaas (daglig leder i Rosendal Maskin) og Anders Buer Nordli (produktsjef Doosan hos Rosendal Maskin). Han har merket seg at de involverte, inkludert fabrikken, er interessert i å få frem et produkt som er bra for alle parter.

Bilde over: Det nye er for det meste å finne i bakdelen, men man bruker samme dekkdimensjoner bak som Cat 772, det gjør det enklere for entreprenøren på store anlegg. Foto: Doosan

- Det er bra for oss i Hæhre å bli lytta til, vi vet jo hva som fungerer og ikke fungerer for oss, kommenterer han.

Bilde over: 41 tonns nyttelast og høy utnyttelsesverdi gir jevn produksjon. Foto: Rosendal Maskin

Inntrykkene så langt er gode

Doosan skal jo selge til en hel verden, mens hos Hæhre vil den i stor grad blir lastet av en Cat 390, da ofte med sprengstein. Kassedesignet skal endres noe, den må bygges større for å få plass til norsk sprengstein hvor det blir mye luft i mellom.

- Dette er jo veldig spennende og vi har gode responser fra sjåførene, selv om de har vært skeptiske i starten.

Bilde over: Hæhre får fem slike i en pilotserie, den første skal på plass i september. Den blir målt mot Cat 772 tiptruck. Foto: Rosendal Maskin

Overraskende stabil

En av tingene som overrasket førerne er at den er mer stabil enn en 6x6.

- Den har også en vanvittig svingradius, noe som gjør at man kan kjøre nærmere lastemaskin og da trenger man ikke så mye plass, forklarer Jonsebråten.

Skiller seg fra tiptruck

Maskinen bruker den samme fronten som den vanlige DA45, mens bak minner den mer om en tiptruck. Fordelene er flere; en tiptruck har bare varme i bunn av kassa, her er det i sidene også. En fordel i vinter-Norge hvor massene har det med å klabbe seg i sidene. En tiptruck har begrensninger på hvor bratt den kan gå og den driver bare på bakaksel. Her er det bedre terrengegesnkeper.  

- Mens en tiptruck er mest aktuell i starten av et stort anlegg, kan denne være med fra start til slutt. Den er mer universell og det eneste den ikke kan kjøre er våte masser, fordi den ikke har lem, forklarer Jonsebråten.

Dermed blir det en hybrid mellom 6x6 og tiptruck, men som har høyere utnyttelsesgrad enn tiptruck. I tillegg er den snill mot underlaget. En 6x6 river på overflate når den snur, denne gjør ikke det. 

Enklere å transportere

Maskinen er 3,5 meter bred foran og 4 meter bred bak. (Den har dessuten samme dekkdimensjon som Cat 772 bak). Det med bredden er også en fordel med transport etter vei siden man kan frakte fire meter i bredden uten politi. Maskinen har hydraulisk senking av framvogna og når man slår inn speilene slipper man å demontere. Da holdes transportkostnadene nede.

- I tillegg bruker den mindre diesel enn en 772, som den blir målt mot.

Doosans 4x4 kan laste 41 tonn, mot 48 tonn på Cat 772, men fordelene her er flere enn bakdelene.

- Det er jevne som drar, jevn produksjon er avgjørende, avslutter Jonsebråten.

Artikkelen er en del av vårt tema om AnleggsMagasinet GULL.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062