23948sdkhjf

MAN kaster speilene lengst av alle

Nå blir det kameraer rundt baut - og på alle modellene. MAN tar kameraledelsen.

LASTEBILER OG TEKNOLOGI: Mercedes var først ute med å bruke speil i stedet for sidespeil da de lanserte nyeste Actros for snart ganske lenge siden.

Den gang postulerte jeg at når barrieren først var brutt, kom resten av lastebilprodusentene til å følge etter i løpet av svært kort tid. Men nei, det lot likevel vente på seg.

Nesten alle produsentene har kommet med nye biler siden den gang. Da jeg spurte Volvo om dette ved deres siste lansering, var svaret at de ganske enkelt ikke anså teknologien som moden ennå.

NÅ, derimot, ser det ut til at ballen ruller. DAF lanserte i juni nye XG med "digital vision" som tilvalgsmulighet - og der kameraene dessuten er innfellbare.

MEN: Da MAN tok frem sin siste store digitale pensel nå i juli, var det med et kvantesprang i kameraspeilteknologi.  

For det første erstattes alle speilene på bilene av kameraer. Og for det andre blir kameraspeilløsningene tilgjengelig på alle modellene (TGX, TGS, TGM and TGL).

MAN OptiView er navnet på systemet, som riktignok fortsatt er et tilvalg, ikke standardutstyr. Og det kan først betilles på bilene fra oktober i år.

Det er også et ganske avansert system sammenliknet med speilene vi så langt har prøvd på Mercedes Actros.

MAN bruker nemlig hele 5 kameraer, og sjåføren kan se resultatet i 3 naturlig plasserte skjermer.

To av skjermene står på hver sin A-stolpe - hvor skjermen til høyre er større enn den til venstre for å kompensere for avstanden , mens den tredje skjermen er infotainmentskjermen til høyre i dashbordet. 

Skjermene tilpasser seg kontimnuerlig belysning, og det ligger en god del automatikk i at de viser vidvinkel, standardvinkel og zoom-bilde avhengeg av fart og situasjoner. Sjåføren har også store muligheter til å selv tilpasse det bildet som er ønskelig.

Opphav og kilder: MAN pressemelding

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094