23948sdkhjf

Posten og DHL åpnet City Hubs i Oslo

Sist fredag stod klima- og miljøvernminister Sveinung Rotevatn for den offisielle åpningen av den nye city huben til DHL Express på Filipstad i Oslo. Tre dager senere åpnet byrådsleder Raymond Johansen en tilsvarende for Posten.

De to nye distribusjonspunktene ligger rett ved Schenkers Oslo City Hub som ble tatt i bruk i 2019. DHL Express var imidlertid allerede på plass på Filipstad to år tidligere, den gang med en mikroterminal for tre lastesykler som skulle erstatte distribusjonen med like mange varebiler i Oslo sentrum. Den nye DHL Express Oslo City Hub som ble offisielt åpnet av klima- og miljøvernminister Sveinung Rotevatn på fredag, danner basis for distribusjon innenfor Ring 3 med tolv elektriske kjøretøyer.

Les også: Schenkers Oslo City Hub: Et forbilde for andre

I 2017 ble Deutsche Post DHL Group det første logistikkselskapet i verden som satte et mål om å redusere klimagassutslippene til netto null innen 2050 og konsernet investerer totalt syv milliarder euro i løpet av de neste ti årene i tiltak for å redusere CO2-utslippet. Midlene vil særlig brukes til alternative flydrivstoff, utvidelse av antallet nullutslippsbiler, samt klimanøytrale bygninger. Underveis mot 2050-målet har konsernet forpliktet seg til ambisiøse delmål. Blant annet skal 60 prosent av varebilene for last-mile-levering på globalt nivå være elektrisk drevet innen 2030 skal, hvilket vil innebære mer enn 80.000 e-kjøretøy.

Posten: Skal kjøre fossilfritt i Oslo før nyttår

 – Åpningen av Oslo City Hub markerer en viktig milepæl for oss i Oslo. Nå blir all pakke- og postlevering innenfor Ring 2 fossilfri, fastslo Postens konsernsjef Tone Wille i forbindelse med åpningen på mandag. – Det er også en stor glede å fortelle at vi nå har bestilt 90 nye elektriske kjøretøy som skal benyttes til pakkelevering i hovedstaden. Dersom disse blir levert som avtalt vil all pakke- og postlevering i hovedstaden skje med fossilfrie kjøretøy innen nyttår, la hun til.

Fra sin nye City Hub forventer Posten å levere ut mellom 15.000 og 20.0000 pakker i Oslo sentrum med hjelp av åtte elektriske varebiler som erstatter like mange fossildrevne kjøretøy.

Kilde: Posten og DHL

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063