23948sdkhjf

Suksess med tollbehandling i skyen

Hele 50 av kundene til Descartes i Norden valgte i fjor å legge sin tollbehandling i skyen. Som følge av den stadig voksende e-handelen og ditto leveranser forventer selskapet at mange flere aktører vil velge den smidigere skyløsningen.

Det kanadiske selskapet leverer løsninger innenfor ruteoptimering, tollhåndtering og Transport Management til bedrifter over hele verden og deres nordiske kontor i Malmö kan melde at fjoråret var svært fremgangsrikt.

Hele 50 av Descartes´ nordiske kunder, hvorav ti norske, valgte å gå over deres skybaserte toll-løsning GCT i fjor. Selskapet opplyser at denne overgangen har pågått i noen år, men ble tydelig intensivert i forbindelse med at pandemien skjøt fart.

Enklere og smidige tollbehandling

– Vi hadde sett for oss at mange av kundene våre skulle gjøre forflytningen til skyen i løpet av de kommende årene, men at det skulle gå så fort hadde vi ikke regnet med, sier Lars Persson (bildet), salgssjef Norden og ansvarlig for toll. Han er imidlertid ikke overrasket fordi skyløsningen gir kundene en betydelig enklere og smidigere håndtering av tollprosessen. Kundene får blant annet mulighet til å motta og håndtere tolldokumenter elektronisk, og automatisk generere eksport- og importdokumentasjon i en helt integrert prosess.

– Hvis vi kan gjøre det lettere for kunden og redusere den administrative belastningen, har vi lykkes. Jeg tror at vi i tiden fremover kommer til å få se flere kunder som velger våre løsninger ettersom den gir raske og tydelige effekter på virksomheten, fortsetter Persson.

Blir smartere og mer effektive

Ett av de selskapene som har valgt å gå over til GCT er HallandsHamnar AB, en av Sveriges ti største havner. Virksomheten, som ble etablert i 2013 da havneselskapene i Halmstad og Varberg på den svenske vestkysten ble samlet i ett selskap, tilbyr kundetilpassede helhetsløsninger innen områdene havn, terminal og lagertjenester.

– Vi valgte GCT fordi vi ganske enkelt ser store gevinster med det for å bli smartere og mer effektive, sier Henrik Nanfeldt, operatørsjef hos HallandsHamnar. – Vi vurderer stadig vår måte å jobbe på og hvilke verktøy vi tar i bruk, og med GCT-løsningen blir det betraktelig enklere å ta hånd om tollhåndteringen og våre kontakter med forskjellige speditører, fortsetter han.

Kilde: Descartes

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.093