23948sdkhjf

Omsetningsøkning på 13 prosent

Salget tar seg fortsatt kraftig opp etter utfordringene i fjor.

Volvo CE (Volvo Construction Equipment) har hatt en netto omsetningsøkning på 13 % i 2. kvartal 2021 grunnet økte volumer i Europa, Nord-Amerika og Sør-Amerika.

Salget tar seg fortsatt kraftig opp etter utfordringene i fjor, og alle markedene har hatt en salgsøkning i forhold til samme periode 2020, bortsett fra Kina, som fikk en liten nedgang til tross for et oppsving gjennom de tre første månedene i dette året.

Les også: De 10 største innen bygg og anlegg

Ordreinngangen opp 35 prosent

Med forbedret byggeaktivitet, høy kundetillit og økte investeringer i infrastruktur har ordreinngangen også økt med 35 %, skriver Volvo CE.

Det totale nettosalget i andre kvartal økte med 13 % og utgjorde 25 839 MSEK (22 876 MSEK i 2. kvartal 2020) – støttet av en salgsøkning på 17 % innen servicesegmentet. Justert for valutabevegelser økte imidlertid nettosalget med 21 %.

Asia med fall på 12 prosent

Salget i Asia, inkludert Kina, verdens største anleggsmaskinmarked, forble det høyeste, men hadde allikevel et fall på 12 % som følge av en nedgang i infrastrukturinvesteringene. Asia (unntatt Kina) fortsatte å styrke veksten med forbedringer i alle viktige markeder, inkludert India, Korea og Sørøst-Asia. Justert driftsinntekt ble SEK 3 374 M, litt opp fra 3 108 M i fjor, noe som tilsvarer en justert driftsmargin på 13,1 % (13,6 %).

Sør-Amerika leverte 120 prosent mer

Etterspørselen etter store og mellomstore maskiner holdt seg sterk og er høyere enn for kompaktmaskiner. På grunn av høyere salg i Europa, Nord- og Sør-Amerika, hvorav sistnevnte fikk en 120 % leveranseøkning i forhold til samme periode i fjor, steg de totale leveransene med 5 % i 2. kvartal.

Kilde: Volvo CE

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079