23948sdkhjf

Verdenspremiere: Nye Mercedes-Benz Citan og eCitan

Citan forventes på norske veier i slutten av året, og eCitan har forventet lansering i andre halvdel av 2022.

Et kompakt ytre som passer godt inn i trange bygater, samtidig som romsligheten på innsiden er beholdt, skriver Mercedes-Benz om sin nye varebil.

Nye Citan som deler platform med nye Renault Kangoo skal dukke opp på norske veier mot slutten av året. Den elektriske eCitan (nederst i saken) kommer i andre halvdel av 2022.

Den nye fronten ligner mer på sine søsken, ikke bare varebilene Sprinter og Vito, men også personbilene. 

Interiør med vingeprofil

Instrumentpanelet har hentet inspirasjon fra en vingeprofil og strekker seg over store deler av interiøret med en en kontinuerlig horisontal posisjonering.

Vingen representerer det funksjonelle fokuspunktet for Citan og inkluderer instrumentpanelet, multimediaskjermen (tilleggsutstyr) og de sentrale luftdysene.

Dette er også en stor forbedring utseendemessig fra forrige modell synes vi.

Begge Citan-modellene kan bestilles med en interiørdesignpakke der blant annet kromrammer rundt luftdysene, i instrumentpanelstøtten og på høyttalerne er inkludert i pakken.

Manuell og automat

En seks-trinns manuell girkasse er standard, men de kraftigste modellene er også tilgjengelig med en syv-trinns automatgirkasse.

Citan lanseres med en Euro6d-diesel med tre effekttrinn:

108 CDI:
75 hk v. 3750 o/min
230 Nm v.1750 o/min
0-100 km/t: 18 s
Toppfart: 152 km/t
Forbruk: 0,50 - 0,54 l/mil

110 CDI:
95 hk v.3750 o/min
260 Nm v. 1750 o/min
0-100 km/t: 13,8 s
Toppfart: 164 km/t
Forbruk: 0,5 -0,56 l/mil

112 CDI:
116 hk v. 3750 o/min
270 Nm v. 1750 o/min
0-100 km/t: 11,7 s
Toppfart: 175 km/t
Forbruk: 0,53-0,58 l/mil

2,9 kubikkmeter

Noen praktiske egenskaper blir også nevnt som at skyvedørene har døråpning på 615 millimeter og lav lastekant. Døråpningen er 1.059 millimeter høy. Citan vil bli lansert som varebil i Norge, og vil senere også komme med lang akselavstand.  Lastekapasiteten er på opptil 2,9 m3 i henhold til VDA-normen, og skyvedører med vid åpning er tilgjengelig på både høyre og venstre side av bilen.

Komfort

Bilen er utstyrt med noen komfortelementer kjent fra personbilene som THERMOTRONIC klimaanlegg, KEYLESS-GO startfunksjon og elektrisk håndbrekk. Mercedes sier de har lagt stor vekt på å oppnå et nivå av komfort som er typisk for Mercedes-Benz, inkludert lave støynivåer og god sittekomfort

Man får trådløs lading for mobiltelefon og multifunksjonsratt. Sistnevnte har i kombinasjon med MBUX Touch Control-knapper, og kan leveres med varme.

MMBUX og Live Traffic

Akkurat som sitt større søsken Sprinter, og personbilmodellene fra Mercedes-Benz, kan den nye Citan utstyres med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem som tilleggsutstyr. som har smarttelefonintegrasjon med Apple CarPlay eller Android Auto. I forbindelse med MBUX har kundene allerede tilgang til tilkoblingstjenester som Live Traffic Information.

- Med nye Citan komplementerer vi rekken av moderne varebiler der Vito, V-Klasse og Sprinter allerede er på plass. Komfort og sikkerhet er i høyfokus med et stort utvalg av utstyr vi kjenner igjen fra personbil-segmentet, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.

Det er også en drøss med Assistenter på nye CitanActive Lane Keeping Assist styreinngrep i motsetning til bremsing, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist og Speed Limit Assist. I kjøreassistentpakken, som er i sammenheng med automatgir, er DISTRONIC adaptiv cruise control og Active Steering Assist inkludert i tillegg til sikkerhetspakken. I kombinasjon med tilhengerfeste (tilleggsutstyr) kan nye Citan bestilles med tilhengerstabilisering.

Lys-assist

Citan varebil kan bestilles med LED High Performance-lykter som tilleggsutstyr. De gir større sikkerhet om natten takket være en bredere lysfordeling, i tillegg til en farge på lyset som ligner på dagslys. Lyktene kan også kombineres med fjernlysassistent.

Ny elvarebil: eCitan

Elektriske eCitan lanseres i andre halvdel av 2022, og vil være tilgjengelig i en rekke karosserivarianter. Rekkevidden i henhold til WLTP forventes å være rundt 285 kilometer. På hurtigladestasjoner forventes det å lade batteriet fra 10 til 80 prosent i løpet av 40 minutter.

Effekt: 102 hk
Dreiemoment: 245 Nm
Toppfart: 130 km/t
Batteripakke: 44 kWh
Rekkevidde: 285 km WLTP

Kundene som velger eCitan trenger ikke å gjøre kompromiss når det gjelder dimensjoner på lasterommet og tilgjengelig nyttelast i forhold til konvensjonelle modeller. I tillegg vil også tilhengerfeste være tilgjengelig på denne modellen.

Litiumion-batteriet, med brukskapasitet på 44 kWh, er plassert foran bakakselen, der det også er beskyttet mot eventuelle kollisjoner.

Kilde: Pressemelding fra Mercedes-Benz

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063