23948sdkhjf

Sprinter får ny drivlinje

Ny motor, ny girkasse og nytt firehjulsdriftssystem skal by på økt kjørekomfort, der flere elementer er hentet fra personbil-porteføljen.

Mercedes-Benz Sprinter får en teknologioppdatering hvor den nye dieselmotoren OM 654 med Euro 6-d-klassifisering er kjernen. 2,0-literen som er kjent fra Mercedes-Benz personbilporteføljen har fire sylindre og vil være tilgjengelig i tre effekt-alternativ med 150, 170 og 190 hestekrefter.

Ny 9-trinns automat

Sprinteren vil da også ta i bruk 9G-TRONIC automatgirkassen. Med Drive Select og girhendlene på rattet kan føreren gripe inn manuelt. Et annet plusspunkt er at 9G-TRONIC automatgir krever like lite installasjonsplass som forgjengeren 7G-TRONIC PLUS, til tross for to ekstra gir. Den 6-trinns manuelle girkassen forblir uendret i modellserien. 

Torque-on-demand

Den tredje teknologioppdateringen er et nytt firehjulsdriftssystem, med Torque-on-demand i Sprinter 4×4, som vil erstatte det nåværende systemet. I motsetning til forgjenger-systemet, som førte 35 prosent av dreiemomentet til fronten, og 65 prosent til bakakselen, kan dette fordele dreiemomentene fullt variabelt mellom for- og bakaksel avhengig av situasjonen og uten interaksjon fra sjåføren (Torque-on-demand). Fullstendig variabel dreiemomentfordeling sikres av en elektronisk kontrollert kløtsj. Hvis kløtsjen kobles ut ved normal kjøring, driver bakakselen bilen helt. Når kløtsjen er aktivert, spiller forakselen inn. En ytterligere fordel er at det nye systemet gir en høyere komfort gjennom automatisk momentfordeling, og fungerer derfor også mye mer stille.

Den nye Sprinter 4x4 vil være tilgjengelig i kombinasjon med motoren OM 654 på 190 hk og 9G-TRONIC automatgir, med en totaltvekt fra 3,5 tonn, og helt opp til 5,5 tonn.

Den nye modellen forventes på norske veier i begynnelsen av 2022.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Mercedes-Benz Norge

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Hva i all verden? Han bor i tømmerlasset!
Januarsmellen: 114 konkurser i bygg og anlegg januar 2023
Scania R770 til Hardangerskifer: - Vi vil ha god trekkraft og spare diesel
Krone er fortsatt konge over 16 tonn: Tilhengersalget med solid vekst i 2022
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.094